Wiązka zadań
Antarktyda
Zadanie
W tabelach rekordów klimatycznych Ziemi znajdziemy informację, że najniższą temperaturę powietrza na Ziemi zanotowano na Antarktydzie, w rosyjskiej stacji naukowej „Wostok”. Wyniosła ona –89,2ºC !
Dlaczego na tym kontynencie jest tak zimno?
Z wymienionych poniżej zdań wybierz czynniki klimatotwórcze, które wpływają na skrajnie niskie temperatury powietrza na Antarktydzie.
Czynniki wpływające na temperaturę | Tak czy nie? | |
1. | Położenie w wysokich szerokościach geograficznych (powyżej koła polarnego). |
`square` Tak / `square` Nie |
2. | Mała wysokość Słońca nad horyzontem w czasie lata polarnego. |
`square` Tak / `square` Nie |
3. | Stałe zachmurzenie i częste opady obniżające ilość ciepła otrzymywanego od Słońca. |
`square` Tak / `square` Nie |
4. | Średnia grubość pokrywy lodowej równa 2300 m, co zwiększa wysokość bezwzględną obszaru. |
`square` Tak / `square` Nie |
Poprawna odpowiedź
1. Tak
2. Tak
3. Nie
4. Tak
Wymaganie ogólne
2.1 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń posługuje się podstawowym słownictwem geograficznym w toku opisywania oraz wyjaśniania zjawisk i procesów zachodzących w środowisku geograficznym.
2.2 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń identyfikuje związki i zależności w środowisku przyrodniczym, gospodarce i życiu społecznym w różnych skalach przestrzennych (lokalnej, regionalnej, krajowej, globalnej)
2.4 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń wyjaśnia zróżnicowanie przestrzenne warunków środowiska przyrodniczego oraz działalności człowieka na Ziemi.
Wymaganie szczegółowe
10.15. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek – przyroda – gospodarka. Uczeń przedstawia cechy położenia i środowiska geograficznego Antarktyki i Arktyki.
Komentarz
Zadanie sprawdza wiadomości o czynnikach wpływających na klimat, o warunkach klimatycznych w różnych częściach Ziemi, oraz o oświetleniu Ziemi w ciągu roku i jego skutkach. Sprawdza także, czy uczeń posługuje się terminologią geograficzną, bo do interpretacji zdania 1. powinien rozumieć określenia „wysokie, niskie i średnie” szerokości geograficzne.
W ogólnopolskim badaniu pilotażowym na grupie 2149 uczniów najwięcej trudności sprawiło uczniom udzielenie poprawnej odpowiedzi w zdaniu 3 (najniższy w całym zadaniu odsetek poprawnych odpowiedzi 37,6%). Prawdopodobnie uczniowie kierowali się błędnym myśleniem, że czynnikiem warunkującym powstawanie lodu lodowcowego jest stałe zachmurzenie ograniczające ilość promieniowania słonecznego oraz związane z nim obfite opady śniegu. Oczywiście lód lodowcowy tworzy się w rezultacie wieloletniego nawarstwiania opadów śniegu oraz skomplikowanych procesów ich przeobrażenia. Są to jednak opady bardzo niskie, a nie obfite. Trudno również mówić o stałym zachmurzeniu w kontekście Antarktydy.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl