Wiązka zadań
Podstawowe wiadomości o węglowodorach
Zadanie z Informatora gimnazjalnego 2011/2012
Zadanie
Uzupełnij poniższe zdania, zaznaczając odpowiedzi wybrane spośród A–H w taki sposób, aby zdania były prawdziwe.
- Metan należy do węglowodorów (`square` A / `square` B).
- (`square` C / `square` D) są węglowodorami nasyconymi.
- W cząsteczkach alkinów znajduje się jedno wiązanie (`square` E / `square` F).
- Węglowodory, które w swojej cząsteczce zawierają wiązanie podwójne lub potrójne (`square` G / `square` H) manganianu (VII) potasu.
A. nasyconych | C. alkany | E. podwójne | G. odbarwiają roztwór |
B. nienasyconych | D. alkeny | F. potrójne | H. nie odbarwiają roztworu |
Poprawna odpowiedź
1. A
2. C
3. F
4. G
Wymaganie ogólne
2.1 Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg prostych procesów chemicznych;
Wymaganie szczegółowe
8.2 Węgiel i jego związki z wodorem. Uczeń definiuje pojęcia: węglowodory nasycone i nienasycone.
8.3 Węgiel i jego związki z wodorem. Uczeń tworzy wzór ogólny szeregu homologicznego alkanów (na podstawie wzorów trzech kolejnych alkanów) i układa wzór sumaryczny alkanu o podanej liczbie atomów węglarysuje wzory strukturalne i półstrukturalne alkanów.
8.8 Węgiel i jego związki z wodorem. Uczeń projektuje doświadczenie pozwalające odróżnić węglowodory nasycone od nienasyconych.
Komentarz
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom nauczycieli i rodziców, którzy zarzucają pytaniom egzaminu gimnazjalnego, że sprawdzają tylko umiejętności, proponujemy zadanie sprawdzające wyłącznie wiadomości.
Zadanie dotyczy podstawowych wiadomości z chemii organicznej. Nie ma tu stwierdzeń podchwytliwych. Aby prawidłowo rozwiązać to zadanie uczeń powinien wiedzieć, że:
- węglowodory kończące się „an” są nasycone (wiersz pierwszy),
- alkany to węglowodory nasycone, a alkeny i alkiny to węglowodory nienasycone (wiersz drugi),
- w cząsteczkach alkenów znajduje się jedno wiązanie podwójne a w cząsteczkach alkinów jedno wiązanie potrójne między atomami węgla (wiersz trzeci),
- można doświadczalnie odróżnić węglowodory nasycone od nienasyconych i jaki jest efekt takiej reakcji (wiersz czwarty).
Zawarte w zadaniu wiadomości dotyczące węglowodorów są bardzo ważne, ponieważ stanowią niezbędną podstawę dla dalszego kształcenia w zakresie chemii organicznej. Jeżeli uczeń nauczy się nazewnictwa węglowodorów (pierwszych homologów alkanów), nie będzie miał problemów z nauczeniem się nazw systematycznych innych związków organicznych takich jak alkohole czy kwasy karboksylowe. Wszystkie wiersze zadania dotyczą związków nasyconych i nienasyconych, ich nazewnictwa, budowy cząsteczek oraz ich chemicznej identyfikacji. Problem nasyconości dotyczy wielu grup związków organicznych. Jeżeli uczeń dobrze opanuje wiedzę z tego działu dalsza nauka chemii organicznej, nie musi być tak trudna.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl