Wiązka zadań
Skutki działania wody
Zadanie wraz z komentarzem pochodzi z publikacji:
Ostrowska B., Spalik K., red., 2010, Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofiii i Socjologii PAN.
Publikacja jest pokłosiem projektu badawczego finansowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz Europejski Fundusz Społeczny.
Zadanie
Na fotografiach poniżej zaznaczono charakterystyczne elementy krajobrazu pewnych krain geograficznych.
Źródła:
http://www.mariusztravel.com/zdjecia/rumunia/13_rumunia_jaskinia_magura.JPG
http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Maczuga_Herkulesa_from_Castle.JPG
http://www.lasbielanski.waw.pl/zdjecia_dawniej_06_las_01.html
http://gfx.dlastudenta.pl/photos/naszym_zdaniem/my_spoleczenstwo/plaza_wawel.jpg
Które z tych elementów powstały w wyniku niszczącej, a które w wyniku budującej działalności wody?
Element krajobrazu pokazany na fotografii |
Działalność wody: | |
niszcząca | budująca | |
1 | `square` | `square` |
2 | `square` | `square` |
3 | `square` | `square` |
4 | `square` | `square` |
Poprawna odpowiedź
1 – budująca
2 – niszcząca
3 – niszcząca
4 – budująca
Wymaganie ogólne
2.2 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń identyfikuje związki i zależności w środowisku przyrodniczym, gospodarce i życiu społecznym w różnych skalach przestrzennych (lokalnej, regionalnej, krajowej, globalnej)
Wymaganie szczegółowe
3.7. Wybrane zagadnienia geografii fizycznej. Uczeń rozpoznaje i opisuje w terenie formy rzeźby powstałe w wyniku działania czynników rzeźbotwórczych.
Komentarz
Zadanie dotyczy kategoryzacji form rzeźby terenu w zależności od działania wody. Działanie to może być budujące lub niszczące. Rosnące w jaskiniach stalagmity (fotografia 1) są efektem budującej działalności wody, co nie powinno być dla ucznia specjalnie trudne do stwierdzenia. Natomiast widoczna obok maczuga (fotografia 2) powstała w zupełnie inny sposób. Działalność wody bowiem odsłoniła ją, usuwając zalegające obok formacje – była to zatem działalność niszcząca. Formy pokazane na fotografiach 3 i 4 dotyczą rzeźbotwórczej działalności rzek. Widoczna na zdjęciu 3 stroma skarpa powstała w wyniku podcinania brzegu przez zakole rzeki, podczas gdy piaszczysta łacha ze zdjęcia 4 to efekt jej akumulacyjnej działalności.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl