Wiązka zadań
Ruch obrotowy i obiegowy Ziemi
Zadanie wraz z komentarzem pochodzi z publikacji:
Ostrowska B., Spalik K., red., 2010, Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofiii i Socjologii PAN.
Publikacja jest pokłosiem projektu badawczego finansowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz Europejski Fundusz Społeczny.
Zadanie 1
Określ, które z podanych w tabeli faktów są następstwami ruchu obrotowego, a które – ruchu obiegowego Ziemi wokół Słońca.
Lp. | Fakt | Jest to następstwo ruchu | |
1. | Każda doba składa się z dnia i nocy. | `square`obiegowego | `square`obrotowego |
2. | W styczniu w Rio de Janeiro (Brazylia) jest lato. | `square`obiegowego | `square`obrotowego |
3. | W Polsce tuż przed Bożym Narodzeniem dzień jest bardzo krótki. | `square`obiegowego | `square`obrotowego |
4. | Podróżując z Wielkiej Brytanii do Rosji, zmieniasz strefę czasową. | `square`obiegowego | `square`obrotowego |
5. | W Polsce słońce latem góruje wyżej niż zimą. | `square`obiegowego | `square`obrotowego |
Poprawna odpowiedź
1 – obrotowy
2 – obiegowy
3 – obiegowy
4 – obrotowy
5 – obiegowy
Wymaganie ogólne
2.2 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń identyfikuje związki i zależności w środowisku przyrodniczym, gospodarce i życiu społecznym w różnych skalach przestrzennych (lokalnej, regionalnej, krajowej, globalnej)
Wymaganie szczegółowe
2.2. Kształt, ruchy Ziemi i ich następstwa. Uczeń posługuje się ze zrozumieniem pojęciami: ruch obrotowy Ziemi, czas słoneczny, czas strefowy.
2.4. Kształt, ruchy Ziemi i ich następstwa. Uczeń podaje najważniejsze geograficzne następstwa ruchów Ziemi.
Komentarz
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczeń potrafi rozpoznać następstwa ruchu obrotowego i obiegowego Ziemi, a tym samym powiązać skutki z przyczynami. Wszystkie opisane w zadaniu sytuacje są typowe i znane. Część z nich wiąże się z porami roku, część zaś z porami dnia. Uczeń powinien wiedzieć, że pory dnia wiążą się z ruchem obrotowym Ziemi, a pory roku – z obiegowym. Do pór roku odnoszą się informacje podane w wierszach 2, 3 i 5 – w 2 i 5 podane są wprost, a w wierszu 3 na porę roku wskazują święta Bożego Narodzenia.
Wiersze 1 i 4 dotyczą pór dnia. Tu też jeden wiersz mówi o tym wprost (pierwszy), natomiast powiązanie faktu istnienia stref czasowych z porami dnia wymaga już rozumienia przyczyny ich wprowadzenia.
Ponieważ w wierszach 1 i 2 jest bezpośrednie odwołanie do zmian pór dnia i pór roku, nieprawidłowe odpowiedzi sygnalizują, że uczeń najprawdopodobniej nie wiąże ruchu obrotowego z porami dnia, a obiegowego z porami roku. Błędy w pozostałych wierszach, przy poprawnie wypełnionych wierszach 1 i 2, mogą sugerować raczej nieumiejętność przyporządkowania danego zjawiska do kategorii zmian pór dnia lub roku niż nieumiejętność powiązania tych zmian z odpowiednimi ruchami Ziemi.
Zadanie 2
Który miesiąc i jaką porę doby mamy w Polsce w chwili przedstawionej na rysunku?
Rysunek przedstawia | |
miesiąc: | porę doby: |
`square` A. Marzec | `square` 1. Wschód słońca |
`square` B. Czerwiec | `square` 2. Południe |
`square` C. Wrzesień | `square` 3. Zachód słońca |
`square` D. Grudzień | `square` 4. Północ |
Poprawna odpowiedź
B 3
Wymaganie ogólne
2.2 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń identyfikuje związki i zależności w środowisku przyrodniczym, gospodarce i życiu społecznym w różnych skalach przestrzennych (lokalnej, regionalnej, krajowej, globalnej)
Wymaganie szczegółowe
2.2. Kształt, ruchy Ziemi i ich następstwa. Uczeń posługuje się ze zrozumieniem pojęciami: ruch obrotowy Ziemi, czas słoneczny, czas strefowy.
2.3. Kształt, ruchy Ziemi i ich następstwa. Uczeń podaje cechy ruchu obiegowego Ziemi.
2.4. Kształt, ruchy Ziemi i ich następstwa. Uczeń podaje najważniejsze geograficzne następstwa ruchów Ziemi.
Komentarz
Zadanie to stanowi cenne uzupełnienie poprzedniego (zadania 1). Oba bowiem sprawdzają podobny zakres wiedzy, ale w zupełnie inny sposób. W tym zadaniu uczeń powinien poprawnie zanalizować sposób oświetlenia Ziemi przez promienie słoneczne. Fakt, że obszar nieoświetlony nie sięga bieguna północnego, świadczy o tym, że rysunek dotyczy lata na półkuli północnej. Z podanych w tabeli miesięcy tylko czerwiec odpowiada temu warunkowi.
Wbrew pozorom wyciągnięcie takiego wniosku nie jest dla ucznia proste, gdyż znacznie częściej spotyka się on z rysunkiem ukazującym oświetlenie Ziemi w rzucie na płaszczyznę zawierającą jej oś obrotu, a nie zewnętrzny widok. Zwykle zadania podręcznikowe skupiają się bowiem na innych umiejętnościach, np. na odczytywaniu wysokości górowania słońca w określonych porach roku niż pokazaniu zmian oświetlenia.
Określenie pory dnia składa się z dwóch kroków. W pierwszym uczeń powinien skojarzyć, że granica obszaru oświetlonego i nieoświetlonego to miejsca, w których słońce właśnie wschodzi lub zachodzi. Drugi krok to stwierdzenie kierunku, w jakim obraca się Ziemia, dzięki czemu można określić, że mamy do czynienia z zachodem słońca, a nie ze wschodem.
Inną drogą określenia pory dnia jest odwołanie się do wyobraźni przestrzennej. Kiedy staniemy w zaznaczonym punkcie i spojrzymy w kierunku słońca, to zauważymy, że znajduje się ono po zachodniej stronie nieba (w czerwcu jest to północny zachód) – a zatem znaleźliśmy się tam o zachodzie słońca.
Zadanie pozwala stwierdzić, czy uczeń w pełni rozumie i potrafi sobie wyobrazić zmiany oświetlenia Ziemi w różnych porach dnia i roku. Zapewne łatwiej poradzą sobie z tym zadaniem uczniowie w klasach, w których przeprowadzono na lekcji prosty pokaz oświetlenia globusa za pomocą lampki.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl