Wiązka zadań
Haiti
Wiązka opiera się na krótkim, stosunkowo łatwym tekście o charakterze popularnonaukowym. Opisuje on wpływ wojny o niepodległość Haiti na późniejszą sytuację ekonomiczną wyspy. Dla ćwiczenia umiejętności zasadnicze znaczenie ma właściwy dobór materiałów źródłowych. W tym przypadku posługujemy się tekstem opisującym wydarzenia bardzo rzadko omawiane na lekcjach, co ma na celu umożliwienie sprawdzenie kompetencji uczniów z zakresu rozumowania przyczynowo-skutkowego i syntetyzowania treści.
Na podstawie tekstu wykonaj zadania.
W XVIII Haiti było jednym z najbogatszych krajów w imperium francuskim. Kraj ten dostarczał 60% kawy i 40% cukru konsumowanego w Europie. W 1790 roku, pod wpływem ogłoszonej przez Konstytuantę Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela, mieszkańcy Haiti rozpoczęli walkę o niepodległość. Starania te zakończyły się sukcesem: w 1804 r. proklamowano powstanie Cesarstwa Haiti, a dwa lata później - Republiki Haiti. Jednak cena niezależności była ogromna. W zamian za uznanie swojej niepodległości przez Francję, Haiti musiało zapłacić temu krajowi ogromne reparacje*. Ich spłata dokonywała się od 1825 aż do 1947 roku. W 1900 roku koszty te wynosiły rocznie 80% budżetu państwa. Z tego powodu kraj wpadł w ogromne długi.
na podstawie: http://www.ceo.org.pl/sites/default/files/news-files/historia_12.12.pdf
*reparacje - tu: odszkodowanie
Zadanie 1.
Rozstrzygnij czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Prawda |
Fałsz |
||
A |
Obecność Francuzów na Haiti była skutkiem prowadzenia przez nich polityki kolonialnej. |
||
B |
Rewolucja francuska zainspirowała mieszkańców Haiti do walki o niepodległość. |
Poprawna odpowiedź
P, P
Wymaganie ogólne
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
28.1 Rewolucja francuska. Uczeń wyjaśnia główne przyczyny rewolucji i ocenia jej skutki.
32.3 Europa i świat w XIX w. Uczeń wyjaśnia przyczyny i sytuuje w przestrzeni kierunki oraz zasięg ekspansji kolonialnej państw europejskich w XIX w.
Komentarz
Zadanie to sprawdza prostą umiejętność wyszukiwania informacji w tekście i jednocześnie znajomość podstawowych pojęć z zakresu historii nowożytnej. Jego głównym celem jest sprawdzenie, czy uczeń potrafi dostrzec przyczyny wydarzeń opisywanych w tekście.
W pierwszej części zadania uczeń musi musi dostrzec, że obecność Francuzów na Haiti była skutkiem polityki kolonialnej prowadzonej przez Francję. Wymaga to od niego rozumienia tego terminu i dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych. W drugiej części zadania uczeń musi ustalić, czy rewolucja francuska wpłynęła na wydarzenia na Haiti. W tym celu powinien przede wszystkim powiązać te wydarzenia ze wspomnianym w tekście ogłoszeniem Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela przez Konstytuantę. Wydarzenie to przedstawiono w tekście, jako bezpośrednią przyczynę wybuchu walk, dlatego jeśli uczeń poprawnie identyfikuje ten dokument nie powinien mieć problemów z poprawnym wykonaniem zadania.
Zadanie 2.
Głównym tematem tekstu jest
A. wskazanie źródeł bogactwa Haiti w XVIII wieku.
B. przedstawienie przyczyn wybuchu walk o niepodległość Haiti.
C. opisanie gospodarczych skutków uzyskania niepodległości przez Haiti.
D. opisanie przebiegu działań wojennych w czasie walk o niepodległość Haiti.
Poprawna odpowiedź
C
Wymaganie ogólne
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
32.4 Europa i świat w XIX w. Uczeń ocenia pozytywne i negatywne skutki polityki kolonialnej z perspektywy europejskiej oraz kolonizowanych społeczności i państw.
Komentarz
Zadanie sprawdza, czy uczeń potrafi określić główny temat tekstu. Wybór odpowiedzi niepoprawnej wskazuje, że uczeń ma problemy z syntetyzowaniem treści. Odpowiedzi A i B odwołują się do informacji podanych bezpośrednio w tekście, ale nie stanowiących jego głównego tematu. Wskazanie odpowiedzi D świadczy o dużych problemach z rozumieniem tekstu źródłowego, lub o bardzo niestarannej lekturze (w tekście nie ma żadnych informacji na temat przebiegu działań wojennych).
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl