Wiązka zadań
Białystok
W wiązce zadań wykorzystano przystępny tekst związany z historią Białegostoku w XIX w. Materiał ten posłużył jako punkt wyjścia do zadań sprawdzających z jednej strony umiejętności uczniów z zakresu analizy tekstu, z drugiej strony – podstawową wiedzę na temat zmian granic Polski w okresie porozbiorowym. Cała wiązka pokazuje, w jaki sposób można wykorzystywać historię lokalną do kształcenia umiejętności historycznych oraz poszerzania i sprawdzania wiadomości uczniów z regularnego kursu historii.
Na podstawie materiałów wykonaj zadania.
Tekst
W czasie, gdy Białystok znalazł się w granicach Imperium Rosyjskiego (1807–1915 r.), ulice otrzymały rosyjskie nazwy. Również wszystkie reklamy i napisy mogły występować jedynie w tym języku. Obecna ulica Sienkiewicza, pierwotnie będąca drogą wiodącą do Wasilkowa i Grodna w połowie XVIII wieku nazwana była Wasilkowską. W drugiej połowie XIX w. dla upamiętnienia cara Mikołaja I, zmieniono tę nazwę na Mikołajewską. Uhonorowanie ulicy tym tytułem podkreślało znaczenie tego traktu.
na podstawie: http://www.ciekawepodlasie.pl/murawiejski/
Mapa
Ziemie polskie w 1807 r.
Zadanie 1.
Na podstawie materiałów dokończ poniższe zdanie.
W 1807 Białystok przeszedł w granice Imperium Rosyjskiego z rąk
A. Rzeczypospolitej.
B. Królestwa Pruskiego.
C. Cesarstwa Austriackiego.
D. Księstwa Warszawskiego.
Poprawna odpowiedź
B
Wymaganie ogólne
1.1 Chronologia historyczna. Uczeń sytuuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie oraz porządkuje je i ustala związki poprzedzania, równoczesności i następstwa.
Wymaganie szczegółowe
29.2 Epoka napoleońska. Uczeń wyjaśnia okoliczności utworzenia Legionów Polskich i Księstwa Warszawskiego oraz opisuje cechy ustrojowe i terytorium Księstwa Warszawskiego.
Komentarz
Zadanie to bezpośrednio odwołuje się do pierwszego zdania tekstu, w którym jednoznacznie wskazano, że Białystok w latach 1807–1915 pozostawał w granicach Imperium Rosyjskiego. Uczeń musi odpowiedzieć na dość naturalne, choć jednocześnie trudne, pytanie o jego wcześniejsze losy. Kluczem do poprawnego wykonania zadania jest znajomość daty utworzenie Księstwa Warszawskiego i znajomość chronologii rozbiorów Polski (uczeń powinien mieć świadomość, że bezpośrednio przed 1807 rokiem państwo polskie nie istniało). Te informacje pozwolą uczniowi odrzucić odpowiedzi A i D, i ograniczyć wybór do dwóch państw zaborczych: Austrii i Prus. Właściwy wybór z tej dwójki ułatwia zamieszczona mapa, która wskazuje uczniom położenie obydwu państw w 1807 r. Dodatkowo uczniowie powinni zdawać sobie sprawę, że Księstwo zostało utworzone z ziem zaboru pruskiego, a dopiero później włączono część ziem z zaboru austriackiego. Znajomość tych faktów powinna naprowadzić ucznia na poprawną odpowiedź.
Zadanie 2.
Z tekstu wynika, że ulica nosiła kolejno nazwy:
A. Sienkiewicza, Wasilkowska, Mikołajewska.
B. Wasilkowska, Sienkiewicza, Mikołajewska.
C. Wasilkowską, Mikołajewska, Sienkiewicza.
D. Mikołajewska, Wasilkowska, Sienkiewicza.
Poprawna odpowiedź
C
Wymaganie ogólne
1.1 Chronologia historyczna. Uczeń sytuuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie oraz porządkuje je i ustala związki poprzedzania, równoczesności i następstwa.
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
Komentarz
Poprawne wykonanie zadania 2. wymaga od ucznia przeanalizowania drugiej części tekstu i wskazania prawidłowej kolejności zmian nazwy omawianej ulicy (czyli ustalenia związków poprzedzania i następstwa). Uczeń, który uważnie przeczyta tekst powinien bez problemu wskazać poprawną odpowiedź (C). Na tę odpowiedź jednoznacznie naprowadzają pojawiające się w tekście określenia “obecna” i ”pierwotna” przy nazwach ulic. Kierując się tymi wskazówkami uczeń powinien ustawić nazwę określoną mianem “obecnie” jako ostatnią, a nazwę “pierwotną” jako pierwszą. Najczęstszą błędną odpowiedzią wybieraną przez uczniów była odpowiedź A, w której nazwy pojawiają się dokładnie w tej samej kolejności, co w tekście. Wybierający ją uczniowie najpewniej przeczytali tekst zbyt szybko i nie zwrócili uwagi na wspomniane wyżej określenia.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl