Biologia

Wiązka zadań

Inżynieria genetyczna

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Sprawdzian, Praca domowa

Zadanie

W których punktach opisano procesy wykorzystujące techniki inżynierii genetycznej?

 

  Proces Przykład inżynierii genetycznej?
1. Wykorzystanie drożdży do wypieku chleba. `square` Tak / `square` Nie
2. Produkcja ludzkiej insuliny przy udziale bakterii. `square` Tak / ` ` `square` Nie
3. Wysiewanie nasion tylko wybranych roślin o pożądanych cechach. `square` Tak / ` ` `square` Nie

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1 – Nie

2 – Tak

3 – Nie

Wymaganie ogólne

1 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odbiera, analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem prasy, mediów i Internetu.
2 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.

Wymaganie szczegółowe

1.2 Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń wyjaśnia, czym zajmuje się inżynieria genetyczna, oraz podaje przykłady jej zastosowania wyjaśnia, co to jest „organizm genetycznie zmodyfikowany (GMO)” i „produkt GMO”

Komentarz

Zadanie sprawdza umiejętność odróżnienia tradycyjnej biotechnologii od współcześnie stosowanych metod manipulowania materiałem genetycznym. Wymienione w zadaniu procesy dotyczą wykorzystania organizmów do różnych celów, jednak tylko jeden z nich wymaga użycia technik inżynierii genetycznej. Pierwszy przykład – wykorzystanie drożdży do wypieku chleba – co prawda jest procesem biotechnologicznym, ale nie wykorzystuje się w nim inżynierii genetycznej. Przykład drugi, czyli produkcja ludzkiej insuliny przy udziale bakterii, jest niewątpliwie rezultatem bezpośredniego manipulowania materiałem genetycznym. Stanowi on przy tym klasyczny przykład wykorzystania inżynierii genetycznej w służbie człowiekowi i z tego powodu często pojawia się w podręcznikach szkolnych. Przypadek trzeci – wysiew nasion wybranych roślin o pożądanych cechach – stanowi z kolei typowy przykład doboru sztucznego. Nie mamy tu do czynienia z inżynierią genetyczną, ponieważ człowiek w żaden sposób nie ingeruje w genom wysiewanych roślin, co najwyżej dzięki sztucznej selekcji doprowadza do zmian częstości niektórych alleli w puli genowej populacji wybranej grupy roślin.

Umieszczenie w zadaniu przykładów biotechnologii tradycyjnej i doboru sztucznego pozwala sprawdzić, czy uczeń rzeczywiście rozumie, czym jest inżynieria genetyczna i czy nie myli tego pojęcia z biotechnologią tradycyjną bądź hodowlą. Aby wykształcić właściwe rozumienie terminu „inżynieria genetyczna”, warto zwrócić uwagę uczniów na istotę tego procesu i rozszerzyć wachlarz przykładów jego zastosowania o takie, które pochodzą spoza podręcznika. Należy wyraźnie oddzielać procesy, w których po prostu wykorzystuje się organizmy (w piekarnictwie, mleczarstwie i innych gałęziach przemysłu spożywczego), od procesów, w których korzysta się z organizmów zmodyfikowanych genetycznie poprzez manipulacje w ich genomie, stosując nowoczesne techniki inżynierii genetycznej.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

aberracje chromosomowe   adaptacja zwierząt   AIDS   albinizm   Alfred R. Wallace   alkohol   allel   allel dominujący   allel recesywny   aminokwasy   analiza   analiza tekstu   analiza wykresów   analiza wyników   anatomia liścia   anemia sierpowata   anoreksja   antagonizm działania   antybiotyki   argumentacja   
.