Biologia

Wiązka zadań

Szrotówek kasztanowcowiaczek

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Zadanie

 

Kasztanowce ostatnio raczej szpecą, niż zdobią krajobraz, a to z powodu atakującego drzewa szrotówka kasztanowcowiaczka. Gąsienice tego małego motyla, który masowo pojawił się w naszym kraju klika lat temu, żyją w liściach kasztanowców. Również w liściach opadłych z drzew szkodnik zimuje. Niektóre bezkręgowce, np. pająki żywiące się owadami, nieznacznie ograniczają wzrost populacji szrotówka. Trochę skuteczniejsze w niszczeniu jego gąsienic są odżywiające się nimi ptaki, np. sikory.

Na podstawie: http://www.swiatnauki.pl/8,486.html.

Określ, czy następujące stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe?

 

Stwierdzenia

Prawda czy fałsz?

1.

Wieszanie budek lęgowych dla ptaków owadożernych nie będzie miało wpływu na liczebność szrotówka.

`square` Prawda  /  `square` Fałsz

2.

Usuwanie opadłych liści może być stosowane jako jedna z metod ograniczania liczebności szkodnika.

`square` Prawda  /  `square` Fałsz

3.

Wytępienie szrotówka spowoduje wymarcie pająków, należy więc pogodzić się z jego obecnością.

`square` Prawda  /  `square` Fałsz

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1 – Fałsz

2 – Prawda

3 – Fałsz

Wymaganie ogólne

Wymaganie szczegółowe

Komentarz

Zadaniem tym można sprawdzić opanowanie przez uczniów podstawowych umiejętności, jakich wymaga praca z tekstem o tematyce biologicznej, takich jak interpretacja, analiza i wnioskowanie.

Aby udzielić prawidłowych odpowiedzi, uczeń nie musi posiłkować się wiadomościami z zakresu ochrony przyrody i znajomością przyczyn spadku różnorodności biologicznej. Opisana w tekście przyczyna zagrożenia kasztanowców jest bezsporna, uczeń musi jedynie ocenić, czy podane w zadaniu stwierdzenia opisują właściwie sposoby walki z niszczącym kasztanowce szrotówkiem.

Pomimo, iż wszystkie stwierdzenia wynikają z tekstu, poprawnej oceny każdego z nich dokonało tylko 60% uczniów, czyli zadanie zgodnie z wskaźnikami łatwości okazuje się być umiarkowanie trudnym. Najmniej problemów sprawiła uczniom ocena stwierdzenia drugiego – usuwanie opadłych liści (83% poprawnych odpowiedzi) – co nie powinno zaskakiwać, ponieważ odpowiedź wynika wprost z czytanego tekstu: Również w liściach opadłych z drzew szkodnik zimuje. Nieco trudniejsze (80% poprawnych zaznaczeń) było w ocenie stwierdzenie trzecie, w którym pojawiają się informacje o wymarciu pająków wskutek wytępienia szrotówka. We wstępie do zadania podana jest informacja, że szkodnik kasztanowców pojawił się masowo w Polsce kilka lat temu, czyli jego obecność nie może mieć istotnego wpływu na liczebność pająków, które bez szrotówka radziły sobie doskonale. Nie można zatem wnioskować, że wytępienie szrotówka spowoduje wymarcie pająków. Nawet jeśli uczeń nie zauważa tej zależności, nie powinien uznać, że „z obecnością szrotówka należy się pogodzić”, gdyż przeczyłoby to zasadzie zachowania bioróżnorodności – co prawda będą pająki, ale nie będzie kasztanowców. Co czwarty uczeń z kolei błędnie ocenił informację pierwszą. Odpowiedź i na to pytanie znajduje się w tekście. Skoro gąsienicami szrotówka odżywiają się ptaki owadożerne, jeśli zwiększyć im ilość miejsc lęgowych, zwiększy się ich liczebność i co za tym idzie, szrotówek będzie miał więcej naturalnych wrogów.

Zadanie o szrotówku warto wykorzystać jako materiał do pracy z uczniami chociażby ze względu na kształcący charakter informacji wstępnej. Być może część uczniów w ten sposób dowie się o przyczynie „zeszpecenia” kasztanowców, a przy okazji pozna biologiczne metody zwalczania szkodników.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

aberracje chromosomowe   adaptacja zwierząt   AIDS   albinizm   Alfred R. Wallace   alkohol   allel   allel dominujący   allel recesywny   aminokwasy   analiza   analiza tekstu   analiza wykresów   analiza wyników   anatomia liścia   anemia sierpowata   anoreksja   antagonizm działania   antybiotyki   argumentacja   
.