Język angielski

Wiązka zadań

Rodeo (poziom B)

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Opis wiązki zadań

Wiązka składa się z dwóch zadań nawiązujących stopniem trudności do poziomu samodzielnego użytkownika języka (B1, B2) według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ). Zadania przeznaczone są do indywidualnej pracy nauczyciela z uczniem. Ich głównym celem jest doskonalenie przez uczniów umiejętności tworzenia wypowiedzi ustnych. W zadaniu pierwszym po krótkim przygotowaniu uczeń bez pomocy nauczyciela opisuje, co widzi na zdjęciu. W zadaniu drugim uczeń odpowiada na dwa pytania luźno nawiązujące treścią do zdjęcia. Rozmowa prowadzona jest w języku angielskim. Nauczyciel nie tłumaczy niczego na język polski. W przypadku, gdy uczeń przechodzi na język polski, nauczyciel udziela odpowiedzi w języku angielskim. Czas na wykonanie obu zadań wiązki wynosi około 3-5 minut.

Karty zadań powinny być wydrukowane w kolorze. Każdy uczeń powinien mieć tyle samo czasu na wykonanie zadania, zatem nauczyciel powinien monitorować czas wypowiedzi ucznia. Nauczyciel przekazuje uczniowi informację zwrotną i poprawia jego ewentualne błędy po przeprowadzeniu obu zadań. Oceniając realizację zadań przez ucznia nauczyciel może wykorzystać skale wskaźników biegłości językowej ESOKJ [czytaj więcej], a także narzędzia oceny i samooceny dla uczniów opracowane w ramach Europejskiego portfolio językowego [czytaj więcej]. 

Podczas gdy nauczyciel przeprowadza zadanie z jednym uczniem, pozostała część klasy może wykonywać inne ćwiczenia, indywidualnie lub w parach.

Przed przystąpieniem do wykonania zadania pobierz kartę nauczyciela oraz kartę ucznia.

Pobierz kartę ucznia                                                              Pobierz kartę nauczyciela
                                                              

 

Zadanie 1

Opisz zdjęcie (na przykład miejsce, osoby, czynności).

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

Uczeń opisuje, co widzi na zdjęciu np. opisuje ludzi, konia, co robią, sytuację. W przypadku bardziej rozwiniętych odpowiedzi uczeń może w dokładniejszy sposób opisać zdjęcie (np. he looks like a cowboy, he’s wearing a hat and a vest/waistcoat, maybe made of leather), opisać sytuację przedstawioną na zdjęciu (np. it has its head down and is bucking/ jumping in the air; it’s trying to make the man fall off/ to get rid of the man) i wyrazić opinię na temat możliwej sytuacji (np. I think it’s a rodeo/ a competition, because it’s in an arena and there are lots of people watching, and the man is wearing a number on his back).

Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.

Wymaganie ogólne

1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
3 Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Wymaganie szczegółowe

1.1 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania).
1.10 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy).
4.1 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: opisuje ludzi, przedmioty, miejsca, zjawiska i czynności.
4.5 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: wyraża i uzasadnia swoje opinie, poglądy i uczucia.
12. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) i strategie kompensacyjne (np. zastąpienie innym wyrazem, opis, środki niewerbalne) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu.

Komentarz

Uczeń bez pomocy nauczyciela opisuje, co widzi na zdjęciu. Nauczyciel pozwala na swobodną wypowiedź ucznia – nie podpowiada i nie mówi nic w momencie gdy uczeń przerywa wypowiedź, aby się zastanowić. Oceniając wypowiedź ucznia w tym zadaniu, należy brać po uwagę umiejętność przekazania treści, w mniejszym stopniu poprawność językową. 

Zdjęcie może zostać wyświetlone na ekranie. Uczniowie mogą pracować w parach nad przygotowaniem opisu zdjęcia. Po wykonaniu zadania przez ucznia/uczniów, nauczyciel może omówić najczęściej pojawiające się trudności na forum klasy (nie odnosząc się do poszczególnych osób) i zapisać na tablicy przydatne w wykonaniu tego zadania zwroty (np. fall off; stay on; leaning back; arena; spectators itd.).


Zadanie 2

Następnie odpowiedz na dwa pytania, które zada Ci nauczyciel:

1. What sort of people might be interested in doing this sport? Why?

2. Do you think that sports which involve animals should be banned? Why?/Why not?

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

Uczeń udziela adekwatnych odpowiedzi. Na pytanie 1 przykładowe krótkie odpowiedzi to: cowboys; people who want to win; I think you can win a prize. You can be famous/ be a star. W przypadku bardziej rozwiniętych odpowiedzi uczeń może podać uzasadnienie np. People who like taking risks, because this is a dangerous sport. You could fall and get hurt itd. Na pytanie 2 uczeń udziela krótkiej odpowiedzi wyrażającej opinie, np. Yes, it’s cruel itd. Dłuższe, bardziej rozwinięte odpowiedzi to np. I think killing animals for sport should be banned, because it’s not fair and it’s not necessary. If you are hungry you can kill an animal, but not for fun; If the animal could be hurt then yes it’s not a good idea, but racing with horses, or dog jumping competitions aren’t bad and some animals even enjoy them itd.

Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.

Wymaganie ogólne

1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
2 Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste, krótkie wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Wymaganie szczegółowe

1.1 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania).
1.10 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy).
4.5 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: wyraża i uzasadnia swoje opinie, poglądy i uczucia.
4.6 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: przedstawia opinie innych osób.
6.8 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: wyraża swoje opinie, intencje, preferencje i życzenia, pyta o opinie, preferencje i życzenia innych, zgadza się, sprzeciwia się.
6.9 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: wyraża swoje emocje (np. radość, niezadowolenie, zdziwienie).
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
12. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) i strategie kompensacyjne (np. zastąpienie innym wyrazem, opis, środki niewerbalne) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu.

Komentarz

Nauczyciel pozwala na swobodną wypowiedź ucznia – nie podpowiada i nie mówi nic w momencie, gdy uczeń przerywa wypowiedź, aby się zastanowić. Oceniając wypowiedź ucznia w tym zadaniu, należy brać po uwagę przede wszystkim to, czy uczeń udzielił adekwatnej odpowiedzi tj. czy odpowiedział na pytanie. Bardziej rozwinięte odpowiedzi będą zawierały uzasadnienie opinii. 

Po wykonaniu zadania przez ucznia/uczniów, nauczyciel może omówić najczęściej pojawiające się trudności na forum klasy (nie odnosząc się do poszczególnych osób) i zapisać na tablicy przydatne w wykonaniu tego zadania zwroty (np. taking risks; extreme sports; a challenge; cruel; cruelty; innocent; animal rights itd.)


Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl