Język angielski

Wiązka zadań

Zwiedzanie Londynu (poziom B)

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Opis wiązki zadań

Wiązka składa się z trzech zadań nawiązujących stopniem trudności do poziomu samodzielnego użytkownika języka (B1, B2) według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ). Zadania przeznaczone są do indywidualnej pracy nauczyciela z uczniem. Ich głównym celem jest doskonalenie umiejętności reagowania w sytuacjach komunikacyjnych. Po krótkim przygotowaniu, w zadaniu pierwszym uczeń prowadzi rozmowę, która ma na celu podjęcie skutecznych negocjacji w sytuacji z życia codziennego. W zadaniach drugim i trzecim uczeń próbuje uzyskać konkretne informacje. Zadania zawierają element zaskoczenia, wykonując je uczeń nie wie, co powie jego rozmówca i musi zareagować na wypowiedź, wymiana informacji powinna być zbliżona do rzeczywistej sytuacji komunikacyjnej. Nauczyciel nie tłumaczy niczego na język polski. W przypadku, gdy uczeń przechodzi na język polski, nauczyciel udziela odpowiedzi w języku angielskim. Czas na wykonanie trzech zadań wynosi ok. 3 minuty.

Każdy uczeń powinien mieć tyle samo czasu na wykonanie zadania, zatem nauczyciel powinien monitorować czas wypowiedzi ucznia. Nauczyciel przekazuje uczniowi informację zwrotną i poprawia jego ewentualne błędy po przeprowadzeniu trzech zadań z wiązki. Oceniając realizację zadań przez ucznia nauczyciel może wykorzystać skale wskaźników biegłości językowej ESOKJ [czytaj więcej], a także narzędzia oceny i samooceny dla uczniów opracowane w ramach Europejskiego portfolio językowego [czytaj więcej]. 

Podczas gdy nauczyciel przeprowadza zadanie z jednym uczniem, pozostała część klasy może wykonywać inne ćwiczenia, indywidualnie lub w parach.

 

Przed przystąpieniem do wykonania zadania pobierz kartę nauczyciela oraz kartę ucznia.

Pobierz kartę ucznia                                                              Pobierz kartę nauczyciela
                                                              

 

Zadanie 1

Twój pobyt w Londynie dobiega końca, masz przed sobą ostatni weekend i chcesz się wybrać na wycieczkę. Korzystając z informacji podanych poniżej, wybierz wycieczkę i odpowiadający ci termin.

Zadzwoń do biura turystycznego i dokonaj rezerwacji.

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

Uczeń rozpoczyna rozmowę telefoniczną i próbuje zapisać się na jedną z wycieczek wskazanych w materiale, np. Hello. Is that London Tours and Cruises? I’d like to sign up for the Wimbledon tour please; Good morning. Can I join the Thames river boat cruise on Sunday please?; Hello. My name’s Jacek Kowalski and I would like to go on the National Theatre tour please; Hello. I’m calling about your tours. Can I sign up for the Wimbledon Tour please?; Good morning. Can I put my name down for a tour? I’m interested in the one to the National Theatre. W tym zadaniu najważniejsza jest umiejętność przekazania znaczenia. Jeżeli uczeń rozpoczyna wypowiedź w następujący sposób: I want go Wimbledon Tour on Sunday; I would like to sail on Thames cruise; Can I go National Theatre tour on Saturday?, jest ona zrozumiała i pozwala na skuteczną komunikację, pomimo tego, że uczeń pominął przywitanie.

Uczeń powinien zareagować adekwatnie na odpowiedź: Sorry, this one has been cancelled./This tour/cruise is cancelled, np. Oh! Cancelled? It’s not going to happen? Oh dear. What about the other ones?; Oh, that’s a shame! Can I go on the Wimbledon tour instead?; Thames cruise on Saturday is cancelled? What about on Sunday? Can I do that? [no sorry, that’s cancelled too]. Oh, then what about the National Theatre?

Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.

Wymaganie ogólne

1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
3 Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Wymaganie szczegółowe

1.5 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.2 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę.
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.

Komentarz

Zadanie polega na zainicjowaniu rozmowy i zapisaniu się na wycieczkę. Zadanie wymaga negocjowania – uczeń musi negocjować, ponieważ jego pierwszy wybór zostaje odrzucony. Najważniejsze jest osiągnięcie przez ucznia celu zadania i w związku z tym poprawność wypowiedzi odgrywa mniejszą rolę. Nauczyciel odpowiada używając pytań i wskazówek podanych w instrukcji, które miedzy innymi mają na celu wprowadzenie do rozmowy elementu zaskoczenia, co sprawia, że uczeń improwizuje bez przygotowania. Jest to kluczowy element tego zadania.

W zadaniu nacisk położony jest na komunikację i umiejętność przekazania informacji. W związku z tym uczeń może korzystać z dostępnych mu środków zarówno językowych jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy gesty.

Uczeń może powiedzieć coś, co nie odnosi się bezpośrednio do zadania – w takiej sytuacji nauczyciel powinien zareagować tak, jak zareagowałby w autentycznej sytuacji. Jeżeli uczeń zadaje pytanie, które jest niezrozumiałe, nauczyciel powinien poprosić ucznia o powtórzenie pytania lub o wyjaśnienie w języku angielskim – tak, jak zrobiłby to w realnej sytuacji.


Zadanie 2

Dowiedz się o czas trwania wycieczki.

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

Uczeń zadaje odpowiednie pytanie, np. How long does the tour/cruise take?; How long is the tour/cruise?; How long does the tour/cruise go on for?; What time/When does the tour/cruise finish/end?; When/What time do we get back from the tour/cruise?; What time is the tour/cruise over?

Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.

Wymaganie ogólne

1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Wymaganie szczegółowe

1.5 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.

Komentarz

Zadanie polega na uzyskaniu informacji. Najważniejsze jest osiągnięcie przez ucznia celu zadania i w związku z tym poprawność wypowiedzi odgrywa mniejszą rolę. W zadaniu nacisk położony jest na komunikację i umiejętność przekazania informacji. Uczeń może korzystać z dostępnych mu środków zarówno językowych jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy gesty.

Uczeń może powiedzieć coś, co nie odnosi się bezpośrednio do zadania – w takiej sytuacji nauczyciel powinien zareagować tak, jak zareagowałby w autentycznej sytuacji. Jeżeli uczeń zadaje pytanie, które jest niezrozumiałe, nauczyciel powinien poprosić ucznia o powtórzenie pytania lub o wyjaśnienie w języku angielskim – tak, jak zrobiłby to w realnej sytuacji.


Zadanie 3

Upewnij się, że wiesz, z jakiego miejsca wycieczka wyrusza.

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

Uczeń zadaje odpowiednie pytanie, np. Where does the tour/cruise start from?; Where should I go for the tour/cruise?; Where do we meet for the tour/cruise?; Do we meet at your office?; Where does the cruise boat leave from?; Where do we sail from?; Do we meet at the National Theatre?

Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski, np. The place of start is where exactly?

Wymaganie ogólne

4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Wymaganie szczegółowe

1.5 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.

Komentarz

Zadanie polega na uzyskaniu informacji. Najważniejsze jest osiągnięcie przez ucznia celu zadania i w związku z tym poprawność wypowiedzi odgrywa mniejszą rolę. W zadaniu nacisk położony jest na komunikację i umiejętność przekazania informacji. Uczeń może korzystać z dostępnych mu środków zarówno językowych jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy gesty.

Uczeń może powiedzieć coś, co nie odnosi się bezpośrednio do zadania – w takiej sytuacji nauczyciel powinien zareagować tak, jak zareagowałby w autentycznej sytuacji. Jeżeli uczeń zadaje pytanie, które jest niezrozumiałe, nauczyciel powinien poprosić ucznia o powtórzenie pytania lub o wyjaśnienie w języku angielskim – tak, jak zrobiłby to w realnej sytuacji.


Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl