Wiązka zadań
Wycieczka do Krakowa
Zadanie
Kamil wybiera się na wycieczkę do Krakowa. Zaplanował wszystko bardzo dokładanie: spakował się i kupił bilet dzień wcześniej. Mieszka tylko 3 km od dworca, więc założył, że rano dotrze na pociąg pieszo. Niestety w dzień wyjazdu zaspał. Gdy był gotowy do wyjścia, na zegarku była 7:45. Pociąg odjeżdżał planowo o 8:25. Kamil musiał błyskawicznie podjąć decyzję: czy zdąży na pociąg na piechotę (z plecakiem potrafi maszerować 5km/h), czy musi zamówić taksówkę?
Zaznacz wybrane wyrażenia, aby powstała poprawna odpowiedź.
(1) Kamil
`square` A. powinien zamówić taksówkę,
`square` B. może iść pieszo,
(2) gdyż czas, jakiego potrzebuje na dotarcie pieszo na dworzec, to około
`square` A. 24 minuty.
`square` B. 36 minut.
`square` C. 48 minut.
`square` D. 72 minuty.
Poprawna odpowiedź
1 - B,
2 - B
Wymaganie ogólne
1 Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zadań obliczeniowych.
2 Przeprowadzanie doświadczeń i wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników.
Wymaganie szczegółowe
1.1. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu/ przelicza jednostki prędkości
8.4. Wymagania przekrojowe. Uczeń przelicza wielokrotności i podwielokrotności (przedrostki mikro-, mili-, centy-, hekto-, kilo-, mega-). Przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina, doba)
Komentarz
Zadanie sprawdza umiejętność analizy sytuacji opartej na prostych obliczeniach matematycznych, wyciągnięcia wniosku z obliczeń i podjęcia decyzji. Zadanie wymaga policzenia czasu potrzebnego na pokonanie podanej drogi w sytuacji, w której znamy wartość prędkości przemieszczania się Kamila. Aby je rozwiązać, uczeń powinien znać wzór na drogę w ruchu jednostajnym i powinien umieć go przekształcić. Nawet jeśli nie pamięta wzoru, może posłużyć się proporcją. Skoro 5 km Kamil przejdzie w czasie 1 godziny, czyli 60 minut, to na 1 km potrzebuje 12 minut, a zatem 3 km przejdzie w czasie 36 minut. Stąd uczeń powinien wybrać odpowiedź B w drugiej części zadania.
Następnie, możemy porównać ten wynik z czasem, jakim dysponuje Kamil. Ponieważ chłopiec ma 40 minut, może iść pieszo. W pierwszej części zadania uczeń powinien więc wybrać odpowiedź B.
W badaniu przeprowadzonym wśród uczniów pierwszych klas liceum ogólnokształcącego obie części zadania prawidłowo rozwiązało 56% badanych. Pierwszą część zadania, w której trzeba było zdecydować, czy Kamil zdąży dojść pieszo na pociąg, prawidłowo rozwiązało 72% uczniów. Większą trudność sprawiła druga część zadania, dotycząca wyliczenia w minutach dokładnego czasu dojścia Kamila do dworca. Tę część zadania prawidłowo rozwiązało 65% badanych. Przypuszczalnie, zarówno skorzystanie z właściwego wzoru lub ułożenie prostej proporcji, jak i zmiana jednostek czasu (z godziny na minuty) sprawiła uczniom trudności.
Nasuwa się tu wskazówka dla nauczycieli. Jak widać z powyższej analizy, należy bardzo uważać, aby rozwiązując skomplikowane zadania z kinematyki, nie uzyskać takiego efektu – bezradności połowy populacji licealistów wobec banalnego problemu.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl