Fizyka

Wiązka zadań

Rozpuszczanie lodu

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Praca domowa

Zadanie

W upalny letni dzień Kasia chciała się napić zimnej wody. Gdy okazało się, że w lodówce nie ma schłodzonych napojów, do wody o temperaturze pokojowej dodała kilka kostek lodu.

 Wskaż w poniższej tabelce właściwe fragmenty zdania, tak by uzyskać poprawny opis zachodzącego zjawiska. 

(1) W szklance,

`square` A.  po rozpuszczeniu się lodu w wodzie,

`square` B.   po stopieniu się lodu, 

(2)  uzyskujemy

`square` A.  mieszaninę jednorodną.

`square` B.  mieszaninę niejednorodną.

`square` C.  jeden pierwiastek.

`square` D.  jedną substancję.

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1 B; 2 D

Wymaganie ogólne

3 Wskazywanie w otaczającej rzeczywistości przykładów zjawisk opisywanych za pomocą poznanych praw i zależności fizycznych.

Wymaganie szczegółowe

3.1. Właściwości materii. Uczeń analizuje różnice w budowie mikroskopowej ciał stałych, cieczy i gazów

Komentarz

Zadanie mierzy umiejętność rozpoznawania i wskazywania przykładów zjawisk fizycznych w życiu codziennym. Zostało ono wykorzystane w badaniu, w którym wzięli udział uczniowie trzecich klas gimnazjum. Aby je rozwiązać, należy zadać sobie kilka pytań dotyczących opisanej w zadaniu sytuacji. W pierwszym rzędzie należy się zastanowić, czym jest lód. Otóż jest to woda w postaci stałej, uzyskanej przez ochłodzenie wody w postaci ciekłej do temperatury niższej niż 0oC. Co się zatem dzieje, gdy wrzucamy kostkę lodu do wody? Lód ulega stopieniu, zmieniając stan skupienia ze stałego w ciekły.

Idąc tym tokiem myślenia, w pierwszej części zadania uczeń powinien wybrać odpowiedź B. Tymczasem odpowiedź ta wcale nie była aż tak oczywista dla osób biorących udział w badaniu. Tę część zadania rozwiązało prawidłowo 54,4% uczniów. Pozostałe osoby zdecydowały się na odpowiedź A, uznając, że lód uległ rozpuszczeniu w wodzie. Niemniej skoro lód i woda są dwoma stanami skupienia tej samej substancji, przejście lodu w stan ciekły nie ma nic wspólnego ze zjawiskiem rozpuszczania. Być może zewnętrzne podobieństwo tego procesu do rozpuszczania w wodzie takich substancji jak sól czy cukier wpłynęło na sposób rozumowania uczniów. Nie bez znaczenia mógł być również fakt, iż często potocznie mówimy o rozpuszczaniu się lodu czy śniegu w sytuacji, w której w rzeczywistości mamy do czynienia z topnieniem.

Aby rozwiązać drugą część zadania, powinniśmy zastanowić się, co powstanie w szklance po stopieniu lodu. Pamiętamy przy tym, że lód jest innym stanem skupienia wody. Po jego przejściu ze stanu stałego w stan ciekły w szklance pozostanie tylko jedna substancja – woda. W takim razie uczniowie powinni w tej części zadania wybrać odpowiedź D. Co ciekawe, wybrało ją  tylko 29,3% osób biorących udział w badaniu. Najczęściej wybierana była odpowiedź A – aż  56,7% uczniów uznało, że w szklance powstała mieszanina jednorodna. Pozostałe dwie odpowiedzi były wybierane znacznie rzadziej. Całość zadania prawidłowo rozwiązało 15,6% uczniów.

Uzyskane wyniki wskazują na to, że według znacznej części uczniów sytuacja opisana w zadaniu polegała na rozpuszczeniu lodu w wodzie, w wyniku czego powstała mieszanina jednorodna. Uczniowie ci nie wzięli jednak pod uwagę faktu, że rozpuszczanie polega na wymieszaniu substancji rozpuszczanej z rozpuszczalnikiem, przy czym muszą to być dwa różne związki chemiczne. Sugeruje to, że uczniowie nie w pełni rozumieją czym jest sam proces rozpuszczania jednej substancji w drugiej. Zważywszy na fakt, iż jest to wiedza z zakresu szkoły podstawowej, wynik uzyskany w badaniu wskazuje na problemy, jakie mają uczniowie z odniesieniem terminologii fachowej do opisu zjawisk spotykanych w życiu codziennym.  


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

absorpcja światła   Akomodacja oka   amperomierz   amplituda   amplituda drgań   analiza tekstu   analiza wykresów   atom wodoru   barwy   bateria   biomasa   bryła sztywna   ciepło   ciepło topnienia   ciepło właściwe   ciężar   ciśnienie   cyfry znaczące   czas   częstotliwość drgań    
.