Wiązka zadań
Teatr grecki
Wiązka składa się z czterech zadań, w których wykorzystano artykuł popularnonaukowy z codziennej gazety. Jest to tekst współczesny, co ułatwić powinno uczniowi lekturę. Uczeń nie musi się już zmagać z trudnościami związanymi zrozumieniem samego przekazu, może natomiast skoncentrować się na pogłębionej analizie i interpretacji cytowanego fragmentu. Kolejne zadania sprawdzają podobne umiejętności, dlatego można je traktować wymiennie. Wykorzystanie całej wiązki pozwala jednak na pełniejszą diagnozę umiejętności ucznia w zakresie czytania ze zrozumieniem.
Na podstawie tekstu rozwiąż zadania.
http://wyborcza.pl/1,97737,6556371,Lotniskowce_Peryklesa.html?as=2&startsz=x#ixzz1LCW8NxLP dostęp: 9.09.2011
Zadanie 1.
A. popularną rozrywką dla najbiedniejszych.
B. źródłem dochodów dla skarbu państwa.
C. rozrywką dla elity finansowej.
D. formą sprawowania kultu.
Poprawna odpowiedź
D
Wymaganie ogólne
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
4.3 Cywilizacja grecka. Uczeń charakteryzuje czynniki integrujące starożytnych Greków – język, system wierzeń, teatr oraz igrzyska olimpijskie.
Komentarz
Zadanie to sprawdza, czy uczeń potrafi odnaleźć w tekście pożądaną informację. Do jego rozwiązania nie są potrzebne żadne wiadomości pozaźródłowe. Uczeń musi jednak zrozumieć, że spektakle teatralne były elementem uroczystości religijnych - pomocą w tym wnioskowaniu może być znajomość greckiej mitologii, która nie jest jednak niezbędna.
Zadanie 2
A. był to ich obowiązek.
B. sami w nich występowali.
C. ich koszt przekraczał budżet państwa.
D. było to pomocne w karierze politycznej.
Poprawna odpowiedź
D
Wymaganie ogólne
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
4.3 Cywilizacja grecka. Uczeń charakteryzuje czynniki integrujące starożytnych Greków – język, system wierzeń, teatr oraz igrzyska olimpijskie.
Komentarz
Zadanie to sprawdza, czy uczeń potrafi właściwie zinterpretować tekst. Jego wykonanie nie wymaga żadnej wiedzy własnej - wszystkie konieczne informacje znajdują się cytowanym materiale. Wskazanie złych odpowiedzi dowodzi, że uczeń ma zasadnicze problemy z analizą tekstów.
Zadanie 3
A. odpowiednie wykształcenie i prawa obywatelskie
B. umiejętność pisania sztuk i odpowiedni majątek.
C. odpowiedni majątek i prawa obywatelskie.
D. doświadczenie aktorskie i odpowiednie wykształcenie.
Poprawna odpowiedź
C
Wymaganie ogólne
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
4.2 Cywilizacja grecka. Uczeń umiejscawia w czasie i porównuje system sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Sparcie i Atenach peryklejskich.
4.3 Cywilizacja grecka. Uczeń charakteryzuje czynniki integrujące starożytnych Greków – język, system wierzeń, teatr oraz igrzyska olimpijskie.
Komentarz
Zadanie to sprawdza, czy uczeń potrafi odnaleźć w tekście pożądaną informację. Do jego rozwiązania nie są potrzebne żadne wiadomości pozaźródłowe, jednak uczeń powinien orientować się w stosunkach społecznych starożytnych Aten, aby właściwie zrozumieć pojawiające się w tekście określenie “Ateńczyk”. Wybór dobrej odpowiedzi jest jednak również możliwy poprzez sfalsyfikowanie wszystkich dystraktorów, składających się z elementów, które nie występują w tekście.
Zadanie 4
Przewodnikowi chóru zależało na wystawieniu dobrej sztuki, gdyż
A. na widowni zasiadała osoba, która mianowała urzędników.
B. autor najlepszej sztuki otrzymywał wysoką nagrodę finansową.
C. autor najlepszej sztuki obejmował najwyższy urząd w Atenach.
D. na widowni zasiadały osoby, które mogły na niego oddać swoje głosy w wyborach.
Poprawna odpowiedź
D
Wymaganie ogólne
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
4.2 Cywilizacja grecka. Uczeń umiejscawia w czasie i porównuje system sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Sparcie i Atenach peryklejskich.
4.3 Cywilizacja grecka. Uczeń charakteryzuje czynniki integrujące starożytnych Greków – język, system wierzeń, teatr oraz igrzyska olimpijskie.
Komentarz
Zadanie to sprawdza, na ile uczeń potrafi połączyć informacje płynące z tekstu z wiadomościami na temat ustroju starożytnych Aten. Wiedząc, że Ateny były państwem, w którym o obsadzie urzędów decydowano za pomocą losowania lub głosowania, uczeń powinien dość łatwo odrzucić błędne odpowiedzi i wskazać właściwą opcję. Problemy z rozwiązaniem zadania mogą wynikać przede wszystkim z braku wiedzy lub nieumiejętności posługiwania się nią.
brak
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl