Biologia

Wiązka zadań

Biotechnologiczna kanapka

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Zadanie

Marcin, zainspirowany lekcją na temat biotechnologii tradycyjnej, postanowił przygotować sobie „biotechnologiczną kanapkę”, czyli kanapkę złożoną wyłącznie z produktów uzyskiwanych metodami biotechnologii tradycyjnej.

Oceń, które z poniższych produktów Marcin może wykorzystać w „biotechnologicznej kanapce”?

  Produkt Tak czy nie
1. Biały chleb `square` Tak / `square` Nie
2. Jajko na twardo `square` Tak / `square` Nie
3. Ogórek kiszony `square` Tak / `square` Nie
4. Ser żółty `square` Tak / `square` Nie
5. Szynka wędzona `square` Tak / `square` Nie

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1 – Tak,

2 – Nie,

3 – Tak,

4 – Tak,

5 – Nie.

Wymaganie ogólne

Wymaganie szczegółowe

Komentarz

Zadanie pozwala sprawdzić, czy uczeń jest świadomy, które z popularnych produktów spożywczych są pozyskiwane w wyniku stosowania biotechnologii tradycyjnej. Pozwala to zweryfikować, czy uczeń faktycznie rozumie, w jakim zakresie tradycyjna biotechnologia była i jest nadal stosowana i czym ona właściwie jest. Zadanie wymaga od ucznia dość dobrej znajomości produktów spożywczych i metod ich produkcji.

Zadanie okazało się trudne – jedynie 28% spośród uczestniczących w badaniu uczniów klas I liceum ogólnokształcącego prawidłowo rozpoznało wszystkie produkty biotechnologii tradycyjnej.

Zdecydowanie najmniej problemów sprawił uczniom ogórek kiszony (86% poprawnych odpowiedzi), być może dlatego, że jest to jeden ze sztandarowych produktów biotechnologii tradycyjnej, zwykle podawany w podręcznikach i artykułach popularnonaukowych jako przykład praktycznego zastosowania fermentacji mlekowej.

Nieco słabiej wypadła klasyfikacja sera żółtego i białego chleba. Odpowiedź „tak” wybrało kolejno 68% i 66% badanych uczniów. Również i te produkty często podawane są jako przykłady wytworów biotechnologii tradycyjnej. Ser żółty, fachowo nazywany serem podpuszczkowym twardym, podawany jest jako przykład zastosowania enzymów, białe pieczywo – drożdży piekarniczych.

Dwa pozostałe produkty, czyli jajko na twardo i szynka wędzona, nie są produktami, w których wytwarzaniu biotechnologia miałaby zastosowanie. Podczas gdy większość (64%) badanych nie miała problemów z klasyfikacją jajka na twardo jako produktu niebiotechnologicznego, to w przypadku szynki wędzonej wynik był słabszy – prawidłowej odpowiedzi udzieliło 49% badanych. Jest to wynik zbliżony do wyniku losowego, co sugeruje, że uczniowie niewiele wiedzą na temat procesu produkcji szynki wędzonej. Można przypuszczać, że lepszy wynik w przypadku jajka na twardo wynika z faktu, że większość uczniów zapewne choć raz w życiu brała czynny udział w jego przygotowaniu.

Zadanie ogranicza się do sprawdzenia wiadomości i w mniejszym stopniu skupia się na umiejętnościach ucznia. Z tego względu najlepiej sprawdzi się podczas pracy na lekcji. Można je również wykorzystać jako element sprawdzianu, oczywiście przy założeniu, że wymienione w zadaniu produkty biotechnologiczne będą omówione na poprzedzających sprawdzian lekcjach.


Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl