Fizyka

Wiązka zadań

Przeciąganie liny

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Zadanie

Na festynach często odbywają się drużynowe zawody przeciągania liny. Wśród poniższych stwierdzeń na ten temat wskaż prawdziwe i fałszywe. 

W konkursie przeciągania szanse drużyny na zwycięstwo zwiększają… 

  Prawda czy fałsz?
1. mniej śliskie buty zawodników.  `square` Prawda  /  `square` ` ` Fałsz
2. większy ciężar zawodników. ` ` `square` Prawda  /  `square` ` ` Fałsz
3. gładsze podłoże, na którym stoją zawodnicy. ` ` `square` Prawda  /` ` `square`  Fałsz

 


Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

P, P, F

Wymaganie ogólne

1 Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zadań obliczeniowych.

Wymaganie szczegółowe

1.3. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń podaje przykłady sił i rozpoznaje je w różnych sytuacjach praktycznych
1.7. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń opisuje zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona
1.9. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń posługuje się pojęciem siły ciężkości
1.10. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń opisuje wzajemne oddziaływanie ciał, posługując się trzecią zasadą dynamiki Newtona
1.12. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń opisuje wpływ oporów ruchu na poruszające się ciała.

Komentarz

Zadanie dotyczy sytuacji, z jaką uczniowie mają czasem okazję spotkać się na lekcjach, choć raczej z WF, a nie z fizyki. Można jednak założyć, że nawet wyniesione z takiej sytuacji doświadczenie niekoniecznie ułatwia wykonanie zadania z racji braku powtarzania tego samego doświadczenia w różnych okolicznościach.

Zadaniem ucznia jest ocenić wpływ trzech czynników na szanse wygranej w zawodach. Czynniki opisane w stwierdzeniach 1 i 3 wydają się dość łatwe w ocenie nawet dla uczniów, którzy nie uważali na lekcjach o siłach tarcia. Śliskie buty i gładkość podłoża dość powszechnie kojarzą się bowiem z ryzykiem poślizgu. A poślizg niewątpliwie jest czynnikiem utrudniającym zwycięstwo w zawodach przeciągania liny.

Nieco trudniejsza jest ocena wpływu ciężaru zawodników na szanse wygranej. Jednak nawet tu intuicja nie powinna zawodzić – wystarczy sobie wyobrazić nawet bardzo silnego człowieka próbującego ciągnąć za linę przywiązaną do słonia, który akurat zamierza się oddalić…

Wyniki badania przeprowadzonego wśród uczniów klas I LO nie zaskakują – zadanie istotnie okazuje się być łatwe. Poprawnie wszystkie trzy czynniki oceniło aż 77% badanych, przy czym najłatwiejszy w ocenie okazał się czynnik pierwszy (95% poprawnych odpowiedzi), a najtrudniejszy drugi (83%).

Zadanie dobrze nadaje się dla słabszych uczniów, dla których często nawet bardzo typowe zadania okazują się zbyt trudne.

Słowa kluczowe

ciężar | siła | tarcie

Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl