Matematyka

Wiązka zadań

Informacje o trójkącie

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian, Praca domowa

Zadanie

Wysokość CD trójkąta ABC tworzy z bokami AC i BC kąty o mierze 45° każdy. Oceń prawdziwość podanych niżej zdań (zamaluj kwadracik przy wybranej odpowiedzi).

1. Trójkąt ABC jest równoramienny.

  PRAWDA / FAŁSZ 

2.

Trójkąty ADC i BCD są przystające.         PRAWDA / FAŁSZ 

3.

Trójkąty ADC i ABC są podobne.     PRAWDA / FAŁSZ 

4.

Punkt D leży bliżej punktu A niż punktu B.   PRAWDA / FAŁSZ

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

odp.

1. PRAWDA

2. PRAWDA

3. PRAWDA

4. FAŁSZ

Wymaganie ogólne

1. Wykorzystywanie i tworzenie informacji. Uczeń interpretuje i tworzy teksty o charakterze matematycznym, używa języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.
2. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.

Wymaganie szczegółowe

10.13 Figury płaskie. Uczeń rozpoznaje wielokąty przystające i podobne.
10.14 Figury płaskie. Uczeń stosuje cechy przystawania trójkątów.

Komentarz

Punktem wyjścia tego zdania jest matematyczny tekst opisujący pewien trójkąt. Aby móc ocenić prawdziwość podanych zdań uczeń musi zrozumieć podany tekst i samodzielnie narysować opisywany trójkąt. Następnie musi wykorzystać podaną informację o kątach w tym trójkącie i wyciągnąć odpowiednie wnioski na jego temat.

Aby rozwiązać zadanie uczeń powinien skorzystać z materiału ujętego w podstawie programowej szkoły podstawowej. Warto przy tej okazji zwrócić uczniom uwagę, że ten materiał również może wystąpić na egzaminie gimnazjalnym.


Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl