Fizyka

Wiązka zadań

Ciąg przyczynowo - skutkowy

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji

Opis wiązki zadań

Zadanie wraz z komentarzem pochodzi z publikacji:

Ostrowska B., Spalik K., red., 2010, Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofiii i Socjologii PAN.

Publikacja jest pokłosiem projektu badawczego finansowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz Europejski Fundusz Społeczny.

Zadanie

Siła oporu powietrza działająca na spadające ciało jest tym większa, im większa jest prędkość tego ciała.

Uszereguj podane niżej elementy w takiej kolejności, aby poprawnie opisywały ruch spadającego w powietrzu ciała. Każdy kolejny element powinien być skutkiem poprzedniego i jednocześnie przyczyną następnego.

I. Wzrost siły oporu powietrza
II. Ruch jednostajny
III. Ruch przyspieszony
IV. Równowaga sił działających na ciało

`square`   `->`   `square`   `|->`   `square`   `|->`   `square`

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

III, I, IV, II

Wymaganie ogólne

1 Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zadań obliczeniowych.

Wymaganie szczegółowe

1.4. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń opisuje zachowanie się ciał na podstawie pierwszej zasady dynamiki Newtona
1.7. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń opisuje zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona
1.12. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń opisuje wpływ oporów ruchu na poruszające się ciała.

Komentarz

Zadanie sprawdza umiejętność dostrzegania ciągów przyczynowo-skutkowych. Wymaga znajomości podstawowej wiedzy dotyczącej zasad dynamiki Newtona oraz znajomości pojęć ruch przyspieszony i ruch jednostajny. Uczeń powinien zauważyć, że początkowy ruch przyspieszony ciała wiąże się ze wzrostem prędkości – co w połączeniu z podaną w treści zadania informacją oznacza, iż wartość siły oporu powietrza będzie stopniowo rosła. To zaś skutkuje zrównaniem w pewnej chwili siły oporu z niezmienną siłą ciężkości ciała. Następująca w wyniku tego równowaga sił prowadzi zgodnie z I zasadą dynamiki do ruchu jednostajnego.

Zadanie z pewnością nie należy do łatwych. Jednak pilotażowe badania odróżniania skutków od przyczyn wykazały, że o ile tylko tematyka zadania nie dotyczy elektryczności  – uczniowie radzą sobie nienajgorzej.  Zadania tego typu powinny pojawiać się zwłaszcza na lekcjach podsumowujących i powtórkowych, gdyż są dobrym sprawdzianem poziomu zrozumienia przez uczniów omówionych procesów i zależności.


Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl