Wiązka zadań
Samochodem czy na rowerze?
Zadanie
Samochód przebył drogę 36 km ze średnią prędkością `72 (km)/(h)` Chłopiec na rowerze przejechał tę samą drogę ze średnią prędkością `18(km)/(h)` ` ` . O ile minut krócej jechał samochód niż chłopiec na rowerze?
A. o 30 minut
B. o 90 minut
C. o 120 minut
D. o 150 minut
Poprawna odpowiedź
B.
Wymaganie ogólne
2. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.
Wymaganie szczegółowe
1.7 Liczby wymierne dodatnie. Uczeń stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, w tym do zamiany jednostek (jednostek prędkości, gęstości itp.).
Komentarz
Treści dotyczace prędkości, drogi i czasu zawarte są w podstawie programowej szkoły podstawowej, ale mogą pojawić się również na egzaminie gimnazjalnym. Zadania związane z tymi zagadnieniami sprawiają uczniom wiele trudności, należy więc w gimnazjum do nich powracać.
Dystraktory w zadaniu zostały dobrane tak, aby odpowiadały konkretnym, popełnianym przez uczniów, błędom. Jeśli uczeń wybrał odpowiedź 120 minut lub 30 minut, to oznacza, że rozwiązał fragment zadania - obliczył czas jazdy chłopca lub samochodu. Wybór odpowiedzi 150 minut może świadczyć o błędzie ucznia w zamianie jednostek (1 godzina=100 minut).
Zadanie to można bez trudu modyfikować w kierunku jego ułatwienia lub utrudnienia, zmieniając dane (inne liczby, czas jazdy zamiast przebytej drogi itd.) lub zmieniając pytanie. Można również przy tej okazji przypomnieć zamianę jednostek.
Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl