Język angielski

Wiązka zadań

Zespół muzyczny (poziom B)

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Opis wiązki zadań

Wiązka składa się z dwóch zadań nawiązujących stopniem trudności do poziomu samodzielnego użytkownika języka (B1, B2) według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ). Zadania przeznaczone są do indywidualnej pracy nauczyciela z uczniem. Ich głównym celem jest doskonalenie przez uczniów umiejętności tworzenia wypowiedzi ustnych. W zadaniu pierwszym po krótkim przygotowaniu uczeń bez pomocy nauczyciela opisuje, co widzi na zdjęciu. W zadaniu drugim uczeń odpowiada na dwa pytania luźno nawiązujące treścią do zdjęcia. Rozmowa prowadzona jest w języku angielskim. Nauczyciel nie tłumaczy niczego na język polski. W przypadku, gdy uczeń przechodzi na język polski, nauczyciel udziela odpowiedzi w języku angielskim. Czas na wykonanie obu zadań wiązki wynosi około 3-5 minut.

Karty zadań powinny być wydrukowane w kolorze. Każdy uczeń powinien mieć tyle samo czasu na wykonanie zadania, zatem nauczyciel powinien monitorować czas wypowiedzi ucznia. Nauczyciel przekazuje uczniowi informację zwrotną i poprawia jego ewentualne błędy po przeprowadzeniu obu zadań. Oceniając realizację zadań przez ucznia nauczyciel może wykorzystać skale wskaźników biegłości językowej ESOKJ [czytaj więcej], a także narzędzia oceny i samooceny dla uczniów opracowane w ramach Europejskiego portfolio językowego [czytaj więcej]. 

Podczas gdy nauczyciel przeprowadza zadanie z jednym uczniem, pozostała część klasy może wykonywać inne ćwiczenia, indywidualnie lub w parach.

Przed przystąpieniem do wykonania zadania pobierz kartę nauczyciela oraz kartę ucznia.

Pobierz kartę ucznia                                                              Pobierz kartę nauczyciela
                                                              

 

Zadanie 1

Opisz zdjęcie (na przykład miejsce, osoby, czynności).

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

Uczeń opisuje, co widzi na zdjęciu np. opisuje ludzi, co robią, miejsce. W przypadku bardziej rozwiniętych odpowiedzi uczeń może w dokładniejszy sposób opisać czynności przedstawione na zdjęciu (np. they are quite old; they’re wearing strange clothes), opisać sytuację przedstawioną na zdjęciu (np. I think it’s a talent competition; maybe they are cowboys, because of their hats, and they’re playing country music).

Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski. 

Wymaganie ogólne

1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
3 Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Wymaganie szczegółowe

1.9 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
4.1 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: opisuje ludzi, przedmioty, miejsca, zjawiska i czynności.
4.5 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: wyraża i uzasadnia swoje opinie, poglądy i uczucia.
12. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) i strategie kompensacyjne (np. zastąpienie innym wyrazem, opis, środki niewerbalne) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu.

Komentarz

Uczeń bez pomocy nauczyciela opisuje, co widzi na zdjęciu. Nauczyciel pozwala na swobodną wypowiedź ucznia – nie podpowiada i nie mówi nic w momencie gdy uczeń przerywa wypowiedź, aby się zastanowić. Oceniając wypowiedź ucznia w tym zadaniu, należy brać po uwagę umiejętność przekazania treści, w mniejszym stopniu poprawność językową. 

Zdjęcie może zostać wyświetlone na ekranie. Uczniowie mogą pracować w parach nad przygotowaniem opisu zdjęcia. Po wykonaniu zadania przez ucznia/uczniów, nauczyciel może omówić najczęściej pojawiające się trudności na forum klasy (nie odnosząc się do poszczególnych osób) i zapisać na tablicy przydatne w wykonaniu tego zadania zwroty (np. a banjo, playing the guitar; a double bass; singing with a microphone; performing; giving a concert itd.).


Zadanie 2

Opowiedz na dwa pytania, które zada Ci nauczyciel:

1. Do you think these people earn money by playing music? 

2. What role do you think music plays in people’s lives?

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

Uczeń udziela adekwatnych odpowiedzi. Na pytanie 1 przykładowe krótkie odpowiedzi to: No, they don’t look professional; I don’t think so, they look strange. W przypadku bardziej rozwiniętych odpowiedzi uczeń może podać uzasadnienie np. ... because their clothes are not like people wear when they give concerts itd. Uczeń może wypowiedzieć się na temat sytuacji przedstawionej na zdjęciu, np. Perhaps it’s their dream to be professional and this is a competition. If they win they’ll be famous! itd. Na pytanie 2 uczeń udziela krótkiej odpowiedzi, np. Music helps me relax itd. Dłuższe, bardziej rozwinięte odpowiedzi to np. Music is important for young people; It helps us understand people in other countries and from other cultures; listening to songs in English is a good way to learn the language itd.

Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.

Wymaganie ogólne

1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
2 Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste, krótkie wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Wymaganie szczegółowe

1.9 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media).
4.8 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: opisuje doświadczenia swoje i innych osób.
6.8 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: wyraża swoje opinie, intencje, preferencje i życzenia, pyta o opinie, preferencje i życzenia innych, zgadza się, sprzeciwia się.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
12. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) i strategie kompensacyjne (np. zastąpienie innym wyrazem, opis, środki niewerbalne) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu.

Komentarz

Nauczyciel pozwala na swobodną wypowiedź ucznia – nie podpowiada i nie mówi nic w momencie, gdy uczeń przerywa wypowiedź, aby się zastanowić. Oceniając wypowiedź ucznia w tym zadaniu, należy brać po uwagę przede wszystkim to, czy uczeń udzielił adekwatnej odpowiedzi tj. czy odpowiedział na pytanie. Bardziej rozwinięte odpowiedzi będą zawierały uzasadnienie opinii. 

Po wykonaniu zadania przez ucznia/uczniów, nauczyciel może omówić najczęściej pojawiające się trudności na forum klasy (nie odnosząc się do poszczególnych osób) i zapisać na tablicy przydatne w wykonaniu tego zadania zwroty (np. to relax; relaxation; relaxing; their appearance; they don’t look professional itd.)


Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl