Wiązka zadań
Kolej w Afryce
Zadanie
Linia kolejowa Nawazibu-Tazadit przebiega przez Mauretanię i Saharę Zachodnią – państwa położone w północno-zachodniej Afryce, nad Atlantykiem. Szlakiem kolei mauretańskiej regularnie jeżdżą najdłuższe pociągi na świecie o długości do 2,8 kilometra.
Na podstawie powyższego tekstu zadecyduj, na której z map Afryki mogą być poprawnie zaznaczone Mauretania i Sahara Zachodnia. Zaznacz właściwą odpowiedź.
`square` A.
`square` B.
`square` C.
`square` D.
Poprawna odpowiedź
A
Wymaganie ogólne
1.2 Korzystanie z różnych źródeł informacji geograficznej. Uczeń potrafi korzystać z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów i danych statystycznych i tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
Wymaganie szczegółowe
1.7. Mapa – umiejętności czytania, interpretacji i posługiwania się mapą. Uczeń lokalizuje na mapach (również konturowych) kontynenty oraz najważniejsze obiekty geograficzne na świecie i w Polsce ( niziny, wyżyny, góry, rzeki,jeziora, wyspy, morza, państwa itp);
Komentarz
W zadaniu sprawdzana jest umiejętność analizy tekstu źródłowego i znajomość położenia głównych obiektów geograficznych na mapie świata.
Po przeczytaniu załączonego tekstu uczeń ma zdecydować, na której mapie poprawnie oznaczono Mauretanię i Saharę Zachodnią – dwa państwa leżące w Afryce. Znajomość mapy politycznej Afryki nie jest wymagana w od uczniów na poziomie gimnazjum, jednak do rozwiązania tego zadania nie jest konieczna ta wiedza, a umiejętność analizy załączonego tekstu. Po dokładnym przeczytaniu opisu trasy kolei Nawazibu-Tazadit, uczeń powinien wskazać mapę, na której właściwie oznaczono dwa wcześniej wspomniane państwa. W tekście czytamy, że:
- omawiane państwa znajdują się w północno-zachodniej Afryce – po przeczytaniu tego fragmentu od razu można odrzucić mapę B, ponieważ są na niej zaznaczone państwa na wschodzie Afryki oraz mapę D, ponieważ oznaczone na niej państwa znajdują się w środkowej Afryce;
- Mauretania i Sahara Zachodnia mają dostęp do Atlantyku (Oceanu Atlantyckiego) – tylko na dwóch mapach oznaczono państwa, które znajdują się nad Atlantyckim, są to mapy A i D.
Po tej krótkiej analizie tekstu źródłowego możemy zauważyć, że tylko odpowiedź A spełnia oba kryteria –zaznaczone na niej państwa położone są na północnym zachodzie Afryki oraz mają dostęp do Atlantyku. Jest to odpowiedź poprawna i w ten sposób odpowiedziało prawie 43% gimnazjalistów uczestniczących w badaniu. Drugą co do częstości wybieraną odpowiedzią była mapa C (37%), a następnie B i D (odpowiednio 11% i 7%). Dość częsty wybór odpowiedzi C może wskazywać, że uczniowie nie doczytali całego tekstu (uwzględnili tylko informację dotyczącą położenia w Afryce północno zachodniej) lub uznali, że Morze Śródziemne jest częścią Oceanu Atlantyckiego. W rzeczywistości Morze Śródziemne należy do zlewiska Oceanu Atlantyckiego, ale nie jest jego częścią.
Zadanie może być wykorzystane podczas sprawdzianu powtórzeniowego, dotyczącego mapy świata lub powtórzenia przed egzaminem gimnazjalnym.
Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl