Biologia

Wiązka zadań

Tętno i wysiłek fizyczny

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Sprawdzian

Zadanie

Oceń prawdziwość poniższych zdań.

  Zadanie Czy jest prawdziwe?
1. Puls danego człowieka ma wartość stałą zarówno podczas spoczynku, jak i po wysiłku fizycznym. `square` Prawda / `square` Fałsz
2. W trakcie wysiłku fizycznego zwiększa się tempo pracy serca. `square` Prawda / `square` Fałsz
3. Bezpośrednio po wysiłku fizycznym serce wykonuje skurcze z mniejszą częstotliwością niż w stanie spoczynku. `square` Prawda / `square` Fałsz


Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1 – Fałsz, 2 – Prawda, 3 – Fałsz.

Wymaganie ogólne

1.2 Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych. Uczeń wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku.
1.3 Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych. Uczeń przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem.
3.3 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne, zna podstawową terminologię biologiczną.

Wymaganie szczegółowe

Komentarz

Zadanie sprawdza najbardziej podstawową wiedzę o funkcjonowaniu układu krwionośnego, nawiązując przy tym do zalecanej przez podstawę programową obserwacji Uczeń dokonuje obserwacji zmian tętna i ciśnienia krwi podczas spoczynku i wysiłku fizycznego. Aby udzielić prawidłowej odpowiedzi we wszystkich trzech punktach, wystarczy wiedzieć, że podczas wysiłku fizycznego i bezpośrednio po jego zakończeniu serce bije szybciej niż podczas spoczynku, oraz rozumieć sformułowania „puls”, „tempo pracy serca” i „częstotliwość skurczów serca”.

Wszystkie trzy stwierdzenia odnoszą się dokładnie do tego samego zagadnienia. Różnią się jedynie faktem, że w punkcie 2 mowa jest o wysokości tętna w trakcie wysiłku, a w punktach 1 i 3 – po jego zakończeniu, oraz użyciem odmiennych synonimów słowa „puls”. Uzasadnione jest zatem całościowe ocenianie zadania, czyli przyjęcie założenia, że uczeń, który świadomie udzielił prawidłowej odpowiedzi w jednym punkcie, powinien poradzić sobie również z pozostałymi.

Wyniki badania przeprowadzonego wśród uczniów klas III gimnazjum pokazały, że zadanie było dla badanych bardzo łatwe. Kolejne stwierdzenia zostały prawidłowo ocenione przez, odpowiednio, 93%, 99% i 86% uczniów. Całość zadania poprawnie rozwiązało 80% badanych, przy czym dość dobrze różnicowało ono uczniów.

Zadanie najlepiej sprawdzi się jako część sprawdzianu obejmującego wiedzę o układzie krwionośnym bądź jako podsumowanie lub przypomnienie wyników przeprowadzonej na lekcji obserwacji zmian tętna i ciśnienia krwi podczas spoczynku i wysiłku fizycznego.

Słowa kluczowe

serce | tętno | Układ krwionośny

Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl