Fizyka

Wiązka zadań

Obwód elektryczny

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Zadanie

Janek zbudował obwód składający się z żarówki, bateryjki o pomijalnym oporze wewnętrznym i amperomierza (schemat 1). 

 

Schemat 1

Chciał sprawdzić, czy równoległe połączenie opornika z żarówką wpłynie na jasność jej świecenia (schemat 2). 

 

Schemat 2

 

Uzupełnij odpowiedź, aby otrzymać zdania prawdziwe.

(1) Po podłączeniu opornika równolegle żarówka będzie świeciła

A. mocniej niż

B. słabiej niż

C. tak samo jak

żarówka w obwodzie bez opornika.

 

(2) Równoległe połączenie opornika z żarówką

A. nie wpłynie na natężenie

B. spowoduje spadek natężenia

C. spowoduje wzrost natężenia

płynącego przez nią prądu.

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1. C., 2. A.

Wymaganie ogólne

R5 (Rozszerzenie) Planowanie i wykonywanie prostych doświadczeń i analiza ich wyników.

Wymaganie szczegółowe

Komentarz

Zadanie sprawdza umiejętność projektowania prostych doświadczeń fizycznych i odwołuje się do sytuacji, z którą mamy do czynienia np. w przypadku instalacji oświetleniowej w mieszkaniu, w której żarówki są połączone równolegle. Jak można zaobserwować, włączenie kolejnej żarówki do obwodu nie wpływa na jasność pozostałych żarówek. Najprościej wyjaśnić to na przytoczonym w zadaniu przykładzie: na rysunku górnym mamy obwód składający się ze źródła prądu (baterii), żarówki oraz amperomierza. Prąd wytwarzany przez baterię charakteryzuje się stałą wartością napięcia, jego natężenie natomiast jest zmienne i może przybierać dowolne wartości nieprzekraczające wartości maksymalnej dla danego typu ogniwa.

Na kolejnym rysunku mamy ten sam obwód po niewielkiej modyfikacji: żarówka została połączona równolegle z opornikiem. Zauważmy, że przy takim połączeniu nie zmieniło się napięcie na zaciskach żarówki, wobec tego, zgodnie z prawem  Ohma, natężenie płynącego przez nią prądu również nie mogło się zmienić (żarówka posiada stały opór). Jedynym efektem włączenia dodatkowego opornika w obwód jest zwiększenie poboru mocy z baterii, a co za tym idzie – zwiększenie natężenia prądu pobieranego z baterii. Nie wpłynie to jednak na jasność świecenia żarówki, ponieważ część mocy zostanie pobrana przez dodatkowy opornik.  Prawidłową odpowiedzią jest w tym przypadku kombinacja 1–C, 2–A „Po podłączeniu opornika równolegle żarówka będzie świeciła tak samo jak żarówka w obwodzie bez opornika. Równoległe połączenie opornika z żarówką nie wpłynie na natężenie płynącego przez nią prądu”.

 Zadanie zostało wykorzystane w badaniu, w którym wzięli udział uczniowie klas drugich liceów ogólnokształcących. Prawidłowej odpowiedzi udzieliło 22% uczniów, przy czym rozwiązywalność części pierwszej zadania wyniosła 32%, a części drugiej – 28%. Nie jest to wynik imponujący, biorąc pod uwagę fakt, że do rozwiązania tego zadania w zupełności wystarczają umiejętności z zakresu gimnazjum.

Wyniki uzyskane w badaniu wskazują na niedostateczne ugruntowanie tych wiadomości wśród licealistów. W pierwszej części zadania niemal 46% uczniów uznało, że w przypadku schematu 2 żarówka będzie świecić słabiej. Prawdopodobnie większość z nich doszła do błędnego wniosku, że równoległe połączenie opornika z żarówką spowoduje zmniejszenie natężenia płynącego przez nią prądu, co z kolei przełoży się na zmniejszenie mocy żarówki, a tym samym – jej jasności. Potwierdzeniem takiego przypuszczenia jest fakt, iż w drugiej części zadania aż 51% uczestników badania wybrało odpowiedź B.


Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl