Biologia

Wiązka zadań

Sen a odporność

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji

Zadanie

W organizmie człowieka występują komórki NK, których funkcją jest niszczenie komórek nowotworowych oraz wirusów. Aktywność tych komórek spada w przypadku zaburzeń snu. Taką zależność stwierdzono zarówno u pacjentów z niektórymi nieprawidłowościami psychicznymi, jak i u osób zdrowych, którym zaburzono cykl snu. Również u osób starszych zaburzeniom snu towarzyszy spadek aktywności komórek NK. 

Wskaż, które ze stwierdzeń zawartych w tabeli wynikają z powyższego tekstu.

  Stwierdzenie Czy wynika z tekstu?
1. Komórki NK są elementem układu odpornościowego. `square` Tak / `square` Nie
2. Nasilenie zaburzeń snu może wpływać na odporność organizmu. `square` Tak / `square` Nie
3. Niedobór snu sprzyja zaburzeniom psychicznym. `square` Tak / `square` Nie
4. Układ odpornościowy u ludzi starszych jest osłabiony.  `square` Tak / `square` Nie

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1- TAK, 2-TAK, 3-NIE, 4-NIE

Wymaganie ogólne

3.3 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne, zna podstawową terminologię biologiczną.
4.2 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.

Wymaganie szczegółowe

6.6.1. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka. Układ odpornościowy. Uczeń opisuje funkcje elementów układu odpornościowego (narządy: śledziona, grasica, węzły chłonne; komórki: makrofagi, limfocyty T, limfocyty B; cząsteczki:przeciwciała).

Komentarz

Zadanie wymaga od ucznia uważnego przeczytania tekstu źródłowego, w którym zawarte są informacje potrzebne do jego prawidłowego rozwiązania. Potrzebna jest również umiejętność wnioskowania na podstawie dostępnych danych.

Stwierdzenie 1 jest wnioskiem wynikającym z tekstu, ponieważ jeśli komórki NK zwalczają komórki nowotworowe i wirusy to znaczy, że realizują funkcje układu odpornościowego, a więc są jego elementem. Tak zdecydowało 85% badanych uczniów klas III gimnazjum.

Stwierdzenie 2 jest również wnioskiem wynikającym z tekstu. Jeśli bowiem aktywność komórek NK spada u osób z zaburzeniami snu (tekst), to możliwym następstwem jest spadek odporności organizmu.  Tak uznało 83% badanych.

Stwierdzenie 3 nie wynika z tekstu, ponieważ w tekście jest jedynie informacja, że spadek aktywności komórek NK stwierdza się u różnych osób z niedoborem snu o różnym podłożu, m.in. związanymi z zaburzeniami psychicznymi, ale też z wiekiem bądź wywołanych sztucznie. Nie można zatem na tej podstawie wnioskować, że zaburzenia snu sprzyjają zaburzeniom psychicznym. W tym wypadku już mniejszy odsetek badanych (54%) prawidłowo ocenił to stwierdzenie. Przyczyna leży najprawdopodobniej w niedokładnym, pobieżnym czytaniu i analizie tekstu.

Stwierdzenie 4 również nie może być wnioskiem wypływającym z tekstu. W tekście osoby starsze wymienione są jako grupa, która również podlega negatywnym wpływom niedoboru snu, w tym obniżenia aktywności komórek NK. Nie znaczy to jednak, że osoby starsze mają osłabiony układ odpornościowy w ogóle. Zatem tak sformułowane zdanie nie wynika z informacji zawartych w tekście. Niestety, tylko 36% badanych uczniów wybrało taką interpretację. Przyczyną może być również w tym przypadku, nieuważne, pobieżne czytanie tekstu źródłowego.

Całość zadania poprawnie rozwiązało 22% badanych uczniów.

Zadanie można wykorzystać na lekcji, na której uczniowie będą ćwiczyć umiejętność wnioskowania i porównywania.

Słowa kluczowe

odporność | sen

Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl