Wiązka zadań
Włókiennictwo
Materiałem wyjściowym do zadań w tej wiązce jest tabela, w której ukazano początki i rozwój brytyjskiego prawa pracy. W wierszach tabeli przedstawiono przepisy wraz z informacją o dacie ich przyjęcia i gałęzi przemysłu, w której zostały wprowadzone. Omawiając ten materiał warto zachęcić uczniów do odpowiedzi na pytanie, jak wyglądałyby prawa osób w ich wieku w kolejnych dekadach XIX wieku.
rok
|
gałąź przemysłu
|
przepisy
|
1833 |
Włókienniczy
|
Zakazanie zatrudniania dzieci poniżej 9 lat. Zmniejszenie czasu pracy dla dzieci w wieku 9-13 lat. Zapewnienie dzieciom 2 godzin nauki dziennie. |
1844 | Włókienniczy | Ograniczenie czasu pracy dzieci w wieku 9-13 lat do 6 i pół godziny dziennie. Zredukowanie czasu pracy kobiet do 12 godzin dziennie oraz zwolnienie z obowiązku pracy w nocy. |
1847 | Włókienniczy | Ograniczenie czasu pracy dzieci do lat 18 i kobiet do 10 godzin dziennie. |
1867 | Wszystkie | Rozszerzenie wprowadzonych wcześniej przepisów na wszystkie gałęzie przemysłu. |
1901 | Wszystkie | Zakazanie zatrudniania dzieci poniżej 12 lat. |
Zadanie 1
A. walkę z bezrobociem wśród dzieci.
B. poprawę warunków pracy kobiet i dzieci.
C. wprowadzenie obowiązku szkolnego dla dzieci.
D. ograniczenie nieuczciwej konkurencji w przemyśle włókienniczym.
Poprawna odpowiedź
B
Wymaganie ogólne
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
31.3 Rozwój cywilizacji przemysłowej. Uczeń identyfikuje najważniejsze wynalazki i odkrycia XIX w. oraz wyjaśnia następstwa ekonomiczne i społeczne ich zastosowania.
31.4 Rozwój cywilizacji przemysłowej. Uczeń opisuje zmiany w poziomie życia różnych grup społecznych w XIX w. na podstawie źródeł pisanych, ikonograficznych i statystycznych.
36.1 Europa i świat na przełomie XIX i XX w. Uczeń przedstawia skutki przewrotu technicznego i postępu cywilizacyjnego, w tym dla środowiska naturalnego.
Komentarz
Zadanie sprawdza umiejętność syntetyzowania informacji i myślenia przyczynowo-skutkowego. Analiza informacji zawartych w tabeli powinna doprowadziać ucznia do konstatcji, że wszystkie przepisy dotyczą zmniejszenia czasu pracy kobiet i dzieci. Następnie uczeń powinien wywnioskować, że celem wprowadzania takich przepisów była poprawa warunków pracy. Odrzucenie błędnych odpowiedzi powinno być wynikiem prostej analizy tekstu: w tabeli nie ma informacji wskazujących na walkę z bezrobociem czy nieuczciwą konkurencją, a obowiązek szkolny pojawia się tylko w jednym jej wierszu.
Zadanie 2
A. 1844.
B. 1847.
C. 1867.
D. 1901.
Poprawna odpowiedź
D
Wymaganie ogólne
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
31.4 Rozwój cywilizacji przemysłowej. Uczeń opisuje zmiany w poziomie życia różnych grup społecznych w XIX w. na podstawie źródeł pisanych, ikonograficznych i statystycznych.
Komentarz
Zadanie wymaga od ucznia analizy informacji zawartych w tabeli w celu rozważenia konkretnego przypadku. W materiale źródłowy nie podano wprost informacji o zakazie pracy dzieci w wieku 10 lat, nie wspomniano również nic bezpośrednio o pracy w kopalni. Uczeń powinien jednak dostrzec, że wydany w 1901 roku zakaz pracy dla dzieci poniżej 12 roku życia dotyczył wszystkich gałęzi przemysłu, a zatem także pracy w kopalni. Wybór błędnych odpowiedzi świadczy o tym, że uczeń nie zrozumiał treści konkretnych przepisów lub rozwiązuje zadanie całkowicie bezrefleksyjnie. Omawiając to zadanie z uczniami warto zadać im pytanie, które z przepisów dotyczyłyby ich i w jaki sposób.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl