Wiązka zadań
Podróż do Manchesteru (poziom B)
Wiązka składa się z trzech zadań nawiązujących stopniem trudności do poziomu samodzielnego użytkownika języka (B1, B2) według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ). Zadania przeznaczone są do indywidualnej pracy nauczyciela z uczniem. Ich głównym celem jest doskonalenie umiejętności reagowania w sytuacjach komunikacyjnych. Po krótkim przygotowaniu, w zadaniu pierwszym uczeń prowadzi rozmowę, która ma na celu podjęcie skutecznych negocjacji w sytuacji z życia codziennego. W zadaniach drugim i trzecim uczeń próbuje uzyskać konkretne informacje. Zadania zawierają element zaskoczenia, wykonując je uczeń nie wie, co powie jego rozmówca i musi zareagować na wypowiedź, wymiana informacji powinna być zbliżona do rzeczywistej sytuacji komunikacyjnej. Nauczyciel nie tłumaczy niczego na język polski. W przypadku, gdy uczeń przechodzi na język polski, nauczyciel udziela odpowiedzi w języku angielskim. Czas na wykonanie trzech zadań wynosi ok. 3 minuty.
Każdy uczeń powinien mieć tyle samo czasu na wykonanie zadania, zatem nauczyciel powinien monitorować czas wypowiedzi ucznia. Nauczyciel przekazuje uczniowi informację zwrotną i poprawia jego ewentualne błędy po przeprowadzeniu trzech zadań z wiązki. Oceniając realizację zadań przez ucznia nauczyciel może wykorzystać skale wskaźników biegłości językowej ESOKJ [czytaj więcej], a także narzędzia oceny i samooceny dla uczniów opracowane w ramach Europejskiego portfolio językowego [czytaj więcej].
Podczas gdy nauczyciel przeprowadza zadanie z jednym uczniem, pozostała część klasy może wykonywać inne ćwiczenia, indywidualnie lub w parach.
Zadanie 1
Wybierasz się jutro z dwójką znajomych do Manchesteru. Chcecie wyruszyć przed południem. Korzystając z informacji podanych poniżej, wybierz odpowiadający ci środek transportu i godzinę odjazdu.
Zadzwoń do biura podróży i dokonaj rezerwacji.
Poprawna odpowiedź
Uczeń rozpoczyna rozmowę telefoniczną i próbuje zarezerwować bilet na jeden ze wskazanych w tabeli środków transportu np. Hello. Is that Transport to Manchester? I’d like to book two seats on the Green Arrow bus at 10.30, for tomorrow, please; Good morning. Can I book two places on the Silver Line bus to Manchester at 11.15 tomorrow please?; Hello. My name’s Natalia Mróz and I would like to buy two tickets to Manchester on the River Link train at 9.20 tomorrow, please; Hello. I’m calling about transport to Manchester. Can I reserve two seats on the Silver Line Bus at 11.15 tomorrow, please?; Good morning. I want to go to Manchester by bus. Can I book two places on the Green Arrow tomorrow, at 10.30?
W tym zadaniu najważniejsza jest umiejętność przekazania znaczenia. Jeżeli uczeń rozpoczyna wypowiedź w następujący sposób: Tomorrow I want go Manchester on Silver Line bus at 10.30. Two persons, please; I would like to go by Silver Line bus to Manchester with my friend. Tomorrow 11.15 bus; Can I go by train to Manchester at 10.20 tomorrow. For two people?, jest ona zrozumiała i pozwala na skuteczną komunikację, pomimo tego, że uczeń pominął przywitanie.
Uczeń powinien zareagować adekwatnie na odpowiedź: Oh! Fully booked? No places? Oh dear. What about Green Arrow at 10.30?; Oh, that’s a shame! Can we go by Silver Line bus at 10.30 instead?; Silver Line bus at 10.30 is full? What about at 11.15 or 12? Is that ok? [no sorry, they’re full too]. Oh, then what about Green Arrow at 10.30?
Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.
Wymaganie ogólne
1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
3 Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Wymaganie szczegółowe
1.8 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.2 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę.
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
Komentarz
Zadanie polega na zainicjowaniu rozmowy i zarezerwowaniu biletu na wybrany środek transportu. Zadanie wymaga negocjowania – uczeń musi negocjować, ponieważ jego pierwszy wybór zostaje odrzucony. Najważniejsze jest osiągnięcie przez ucznia celu zadania i w związku z tym poprawność wypowiedzi odgrywa mniejszą rolę. Nauczyciel odpowiada używając pytań i wskazówek podanych w instrukcji, które miedzy innymi mają na celu wprowadzenie do rozmowy elementu zaskoczenia, co sprawia, że uczeń improwizuje bez przygotowania. Jest to kluczowy element tego zadania.
W zadaniu nacisk położony jest na komunikację i umiejętność przekazania informacji. W związku z tym uczeń może korzystać z dostępnych mu środków zarówno językowych, jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy gesty.
Uczeń może powiedzieć coś, co nie odnosi się bezpośrednio do zadania – w takiej sytuacji nauczyciel powinien zareagować tak, jak zareagowałby w autentycznej sytuacji. Jeżeli uczeń zadaje pytanie, które jest niezrozumiałe, nauczyciel powinien poprosić ucznia o powtórzenie pytania lub o wyjaśnienie w języku angielskim – tak, jak zrobiłby to w realnej sytuacji.
Zadanie 2
Dowiedz się o czas trwania podróży.
Poprawna odpowiedź
Uczeń zadaje odpowiednie pytanie, np. How long does the journey take?; What time does the bus/train get to Manchester?; How long is the journey?; Does it take a long time to go to Manchester?
Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.
Wymaganie ogólne
1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Wymaganie szczegółowe
1.8 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
Komentarz
Zadanie polega na uzyskaniu informacji. Najważniejsze jest osiągnięcie przez ucznia celu zadania i w związku z tym poprawność wypowiedzi odgrywa mniejszą rolę. W zadaniu nacisk położony jest na komunikację i umiejętność przekazania informacji. Uczeń może korzystać z dostępnych mu środków zarówno językowych, jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy gesty.
Uczeń może powiedzieć coś, co nie odnosi się bezpośrednio do zadania – w takiej sytuacji nauczyciel powinien zareagować tak, jak zareagowałby w autentycznej sytuacji. Jeżeli uczeń zadaje pytanie, które jest niezrozumiałe, nauczyciel powinien poprosić ucznia o powtórzenie pytania lub o wyjaśnienie w języku angielskim – tak, jak zrobiłby to w realnej sytuacji.
Zadanie 3
Upewnij się, że wiesz, skąd odjeżdża wybrany przez ciebie pociąg/autobus.
Poprawna odpowiedź
Uczeń zadaje odpowiednie pytanie, np. Where does the bus/train go from?; Where should I go to catch the train/bus?; Can you tell me where the train/bus leaves from?; Which is the station for River Link trains please?; Which bus stop should I go to? itd.
Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.
Wymaganie ogólne
1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Wymaganie szczegółowe
1.8 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
Komentarz
Zadanie polega na uzyskaniu informacji. Najważniejsze jest osiągnięcie przez ucznia celu zadania i w związku z tym poprawność wypowiedzi odgrywa mniejszą rolę. W zadaniu nacisk położony jest na komunikację i umiejętność przekazania informacji. Uczeń może korzystać z dostępnych mu środków zarówno językowych jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy gesty.
Uczeń może powiedzieć coś, co nie odnosi się bezpośrednio do zadania – w takiej sytuacji nauczyciel powinien zareagować tak, jak zareagowałby w autentycznej sytuacji. Jeżeli uczeń zadaje pytanie, które jest niezrozumiałe, nauczyciel powinien poprosić ucznia o powtórzenie pytania lub o wyjaśnienie w języku angielskim – tak, jak zrobiłby to w realnej sytuacji.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl