Wiązka zadań
Rezerwacja noclegu (poziom B)
Wiązka składa się z trzech zadań nawiązujących stopniem trudności do poziomu samodzielnego użytkownika języka (B1, B2) według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ). Zadania przeznaczone są do indywidualnej pracy nauczyciela z uczniem. Ich głównym celem jest doskonalenie umiejętności reagowania w sytuacjach komunikacyjnych. Po krótkim przygotowaniu, w zadaniu pierwszym uczeń prowadzi rozmowę, która ma na celu podjęcie skutecznych negocjacji w sytuacji z życia codziennego. W zadaniach drugim i trzecim uczeń próbuje uzyskać konkretne informacje. Zadania zawierają element zaskoczenia, wykonując je uczeń nie wie, co powie jego rozmówca i musi zareagować na wypowiedź, wymiana informacji powinna być zbliżona do rzeczywistej sytuacji komunikacyjnej. Nauczyciel nie tłumaczy niczego na język polski. W przypadku, gdy uczeń przechodzi na język polski, nauczyciel udziela odpowiedzi w języku angielskim. Czas na wykonanie trzech zadań wynosi ok. 3 minuty.
Każdy uczeń powinien mieć tyle samo czasu na wykonanie zadania, zatem nauczyciel powinien monitorować czas wypowiedzi ucznia. Nauczyciel przekazuje uczniowi informację zwrotną i poprawia jego ewentualne błędy po przeprowadzeniu trzech zadań z wiązki. Oceniając realizację zadań przez ucznia nauczyciel może wykorzystać skale wskaźników biegłości językowej ESOKJ [czytaj więcej], a także narzędzia oceny i samooceny dla uczniów opracowane w ramach Europejskiego portfolio językowego [czytaj więcej].
Podczas gdy nauczyciel przeprowadza zadanie z jednym uczniem, pozostała część klasy może wykonywać inne ćwiczenia, indywidualnie lub w parach.
Zadanie 1
W ten weekend wybierasz się z koleżanką/kolegą do Newport. Zamierzacie zatrzymać się na dwa dni w hotelu. Dla oszczędności chcecie wynająć dwuosobowy pokój. Korzystając z informacji podanych poniżej, wybierz odpowiadający ci hotel.
Zadzwoń do biura turystycznego i dokonaj rezerwacji.
Poprawna odpowiedź
Uczeń rozpoczyna rozmowę telefoniczną i próbuje zarezerwować nocleg w jednym z hoteli wskazanych w materiale np. Hello. Is that the Visitor Information Centre? I’d like to book a twin room at the Old Ship Inn in Newport, for this weekend please. Good morning. Can I book a twin room in the Sea Queen Hotel for the weekend please? Hello. My name’s Jan Ossoliński and I would like to book a twin room at the Rose and Lion for two nights this weekend, please. Hello. I’m calling about hotels in Newport. Can I reserve a twin room at the Old Ship Inn for Saturday and Sunday, please?Good morning. I want to stay in Newport this weekend. Can I book a room for two people at the Sea Queen Hotel, for two nights?
W tym zadaniu najważniejsza jest umiejętność przekazania znaczenia. Jeżeli uczeń rozpoczyna wypowiedź w następujący sposób: This weekend I want stay at Sea Queen Hotel. Two persons, please; I would like to stay Rose and Lion Hotel with my friend. This weekend, twin room; Can I book room at Old Ship Inn for weekend? For two people?, jest ona zrozumiała i pozwala na skuteczną komunikację, pomimo tego, że uczeń pominął przywitanie.
Uczeń powinien zareagować adekwatnie na odpowiedź: Sorry, they’re fully booked up for this weekend., np. Oh! Fully booked? No rooms? Oh dear. What about Rose and Lion Hotel?; Oh, that’s a shame! Can we book a room at the Old Ship Inn instead?;Sea Queen Hotel is full? What about the Rose and Lion? Do they have a room?
Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.
Wymaganie ogólne
1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Wymaganie szczegółowe
1.8 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.2 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę.
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
Komentarz
Zadanie polega na zainicjowaniu rozmowy i zarezerwowaniu noclegu. Zadanie wymaga negocjowania – uczeń musi negocjować, ponieważ jego pierwszy wybór zostaje odrzucony. Najważniejsze jest osiągnięcie przez ucznia celu zadania i w związku z tym poprawność wypowiedzi odgrywa mniejszą rolę. Nauczyciel odpowiada używając pytań i wskazówek podanych w instrukcji, które miedzy innymi mają na celu wprowadzenie do rozmowy elementu zaskoczenia, co sprawia, że uczeń improwizuje bez przygotowania. Jest to kluczowy element tego zadania.
W zadaniu nacisk położony jest na komunikację i umiejętność przekazania informacji. W związku z tym uczeń może korzystać z dostępnych mu środków zarówno językowych jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy gesty.
Uczeń może powiedzieć coś, co nie odnosi się bezpośrednio do zadania – w takiej sytuacji nauczyciel powinien zareagować tak, jak zareagowałby w autentycznej sytuacji. Jeżeli uczeń zadaje pytanie, które jest niezrozumiałe, nauczyciel powinien poprosić ucznia o powtórzenie pytania lub o wyjaśnienie w języku angielskim – tak, jak zrobiłby to w realnej sytuacji.
Zadanie 2
Dowiedz się, czy śniadanie jest wliczone w cenę pokoju.
Poprawna odpowiedź
Uczeń zadaje odpowiednie pytanie, np. Does the price include breakfast? Is breakfast included (in the price)? Do I have to pay extra for breakfast? Is the price of the room with breakfast?
Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.
Wymaganie ogólne
1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Wymaganie szczegółowe
1.8 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
Komentarz
Zadanie polega na uzyskaniu informacji. Najważniejsze jest osiągnięcie przez ucznia celu zadania i w związku z tym poprawność wypowiedzi odgrywa mniejszą rolę. W zadaniu nacisk położony jest na komunikację i umiejętność przekazania informacji. Uczeń może korzystać z dostępnych mu środków zarówno językowych jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy gesty.
Uczeń może powiedzieć coś, co nie odnosi się bezpośrednio do zadania – w takiej sytuacji nauczyciel powinien zareagować tak, jak zareagowałby w autentycznej sytuacji. Jeżeli uczeń zadaje pytanie, które jest niezrozumiałe, nauczyciel powinien poprosić ucznia o powtórzenie pytania lub o wyjaśnienie w języku angielskim – tak, jak zrobiłby to w realnej sytuacji.
Zadanie 3
Upewnij się, że za pobyt będzie można zapłacić kartą.
Poprawna odpowiedź
Uczeń zadaje odpowiednie pytanie, np. You take credit cards, don’t you?; I can pay (for the hotel/room/stay) by credit card, right?; Do you take credit cards?; Can I pay (for the room/ for the stay) by credit card? Are credit cards accepted? Is paying by Mastercard ok? Is it ok to pay by Visa card? itd.
Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.
Wymaganie ogólne
1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Wymaganie szczegółowe
1.8 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
Komentarz
Zadanie polega na uzyskaniu informacji. Najważniejsze jest osiągnięcie przez ucznia celu zadania i w związku z tym poprawność wypowiedzi odgrywa mniejszą rolę. W zadaniu nacisk położony jest na komunikację i umiejętność przekazania informacji. Uczeń może korzystać z dostępnych mu środków zarówno językowych jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy gesty.
Uczeń może powiedzieć coś, co nie odnosi się bezpośrednio do zadania – w takiej sytuacji nauczyciel powinien zareagować tak, jak zareagowałby w autentycznej sytuacji. Jeżeli uczeń zadaje pytanie, które jest niezrozumiałe, nauczyciel powinien poprosić ucznia o powtórzenie pytania lub o wyjaśnienie w języku angielskim – tak, jak zrobiłby to w realnej sytuacji.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl