Język angielski

Wiązka zadań

Na targu (poziom A)

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Opis wiązki zadań

Wiązka składa się z dwóch zadań nawiązujących stopniem trudności do poziomu początkującego użytkownika języka (A1, A2) według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ).

Zadania przeznaczone są do indywidualnej pracy nauczyciela z uczniem. Ich głównym celem jest doskonalenie przez uczniów umiejętności tworzenia wypowiedzi ustnych. W zadaniu pierwszym po krótkim przygotowaniu uczeń bez pomocy nauczyciela opisuje, co widzi na zdjęciu. W zadaniu drugim uczeń odpowiada na dwa pytania luźno nawiązujące treścią do zdjęcia. Rozmowa prowadzona jest w języku angielskim. Nauczyciel nie tłumaczy niczego na język polski. W przypadku, gdy uczeń przechodzi na język polski, nauczyciel udziela odpowiedzi w języku angielskim. Czas na wykonanie obu zadań wiązki wynosi około 3-5 minut.

Karty zadań powinny być wydrukowane w kolorze. Każdy uczeń powinien mieć tyle samo czasu na wykonanie zadania, zatem nauczyciel powinien monitorować czas wypowiedzi ucznia. Nauczyciel przekazuje uczniowi informację zwrotną i poprawia jego ewentualne błędy po przeprowadzeniu obu zadań. Oceniając realizację zadań przez ucznia nauczyciel może wykorzystać skale wskaźników biegłości językowej ESOKJ [czytaj więcej], a także narzędzia oceny i samooceny dla uczniów opracowane w ramach Europejskiego portfolio językowego [czytaj więcej]. 

Podczas gdy nauczyciel przeprowadza zadanie z jednym uczniem, pozostała część klasy może wykonywać inne ćwiczenia, indywidualnie lub w parach.

 

Przed przystąpieniem do wykonania zadania pobierz kartę nauczyciela oraz kartę ucznia.

Pobierz kartę ucznia                                                              Pobierz kartę nauczyciela
                                                              

 

Zadanie 1

Opisz zdjęcie (na przykład miejsce, osoby, czynności).

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

Uczeń opisuje, co widzi na zdjęciu np. opisuje ludzi, opisuje miejsce. W przypadku bardziej rozwiniętych odpowiedzi uczeń może opisać, co robi kobieta przedstawiona na zdjęciu (np. she’s looking in her bag; she’s trying to find her money; she wants to pay, so she needs her purse/wallet from her bag), opisać, co ludzie kupują, opowiedzieć o przedstawionej na zdjęciu sytuacji (np. it’s probably summer, because I can see strawberries; it’s hot because a woman is wearing a sun hat) itd.

Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.

Wymaganie ogólne

1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
3 Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Wymaganie szczegółowe

1.7 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
4.1 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: opisuje ludzi, przedmioty, miejsca, zjawiska i czynności.
4.5 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: wyraża i uzasadnia swoje opinie, poglądy i uczucia.
12. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) i strategie kompensacyjne (np. zastąpienie innym wyrazem, opis, środki niewerbalne) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu.

Komentarz

Uczeń bez pomocy nauczyciela opisuje, co widzi na zdjęciu. Nauczyciel pozwala na swobodną wypowiedź ucznia – nie podpowiada i nie mówi nic w momencie gdy uczeń przerywa wypowiedź, aby się zastanowić. Oceniając wypowiedź ucznia w tym zadaniu, należy brać po uwagę umiejętność przekazania treści, w mniejszym stopniu poprawność językową. 

Zdjęcie może zostać wyświetlone na ekranie. Uczniowie mogą pracować w parach nad przygotowaniem opisu zdjęcia. Po wykonaniu zadania przez ucznia/uczniów, nauczyciel może omówić najczęściej pojawiające się trudności na forum klasy (nie odnosząc się do poszczególnych osób) i zapisać na tablicy przydatne w wykonaniu tego zadania zwroty (np. nazwy warzyw i owoców, pay for something; look for something; wearing a scarf on her head; a market stall; on display; prawidłowa wymowa strawberries itd.).


Zadanie 2

Odpowiedz na dwa pytania, które zada Ci nauczyciel:

1. What kind of shopping do you like doing?  Why?

2. Which is a better place to buy food, a supermarket or a small shop?

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

Uczeń udziela adekwatnych odpowiedzi. Odpowiadając na pytanie 1 uczeń opowiada o zakupach, jakie lubi robić, w przypadku bardziej rozwiniętych odpowiedzi uczeń może podać uzasadnienie. Przykładowe odpowiedzi na pytanie 2 to: supermarket, because it’s cheaper; I prefer shopping in a big supermarket because it’s usually in a big centre/mall and there is lots to see and do; I don’t like shopping so small shops are better because you can finish everything more quickly;  small shops are near my house so it’s more convenient. The food in small shops is not always fresh so supermarkets are better. You have more choice in a supermarket.

Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.

Wymaganie ogólne

1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
2 Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste, krótkie wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Wymaganie szczegółowe

1.7 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama).
4.2 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: opowiada o wydarzeniach życia codziennego.
4.8 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: opisuje doświadczenia swoje i innych osób.
6.8 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: wyraża swoje opinie, intencje, preferencje i życzenia, pyta o opinie, preferencje i życzenia innych, zgadza się, sprzeciwia się.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
12. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) i strategie kompensacyjne (np. zastąpienie innym wyrazem, opis, środki niewerbalne) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu.

Komentarz

Nauczyciel pozwala na swobodną wypowiedź ucznia – nie podpowiada i nie mówi nic w momencie, gdy uczeń przerywa wypowiedź, aby się zastanowić. Oceniając wypowiedź ucznia w tym zadaniu, należy brać po uwagę przede wszystkim to, czy uczeń udzielił adekwatnej odpowiedzi tj. czy odpowiedział na pytanie. Bardziej rozwinięte odpowiedzi będą zawierały uzasadnienie opinii. 

Po wykonaniu zadania przez ucznia/uczniów, nauczyciel może omówić najczęściej pojawiające się trudności na forum klasy (nie odnosząc się do poszczególnych osób) i zapisać na tablicy przydatne w wykonaniu tego zadania zwroty (np. czasowniki w stopniu wyższym; convenient; fresh; near; cheap; expensive; range; choice).


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Polecane zadania

    » więcej

    * Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

    Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

    * Słowa kluczowe

    accommodation   adult learning   animals   art gallery   booking   boy   children    circus   classroom   competition   computers   concerts   demonstration   doctor   dog   e-learning   environment   favourite musicians    flood   food   
    .