Wiązka zadań
Repertuar teatrów (poziom A)
Wiązka składa się z dwóch zadań nawiązujących stopniem trudności do poziomu początkującego użytkownika języka (A1, A2) według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ). Zadania przeznaczone są do indywidualnej pracy nauczyciela z uczniem. Ich głównym celem jest doskonalenie umiejętności reagowania w sytuacjach komunikacyjnych. Po krótkim przygotowaniu, w pierwszym zadaniu uczeń zadaje nauczycielowi dwa pytania, a nauczyciel odpowiada na nie korzystając z odpowiedzi podanych w instrukcji. W zadaniu drugim uczeń odpowiada na dwa pytania nauczyciela. Wykonując oba zadania uczeń nie wie, co powie jego rozmówca i musi zareagować na wypowiedź, wymiana informacji powinna być zbliżona do rzeczywistej sytuacji komunikacyjnej. Czas na wykonanie obu zadań wynosi około 2 minut.
Każdy uczeń powinien mieć tyle samo czasu na wykonanie zadania, zatem nauczyciel powinien monitorować czas wypowiedzi ucznia. Nauczyciel przekazuje uczniowi informację zwrotną i poprawia jego ewentualne błędy po przeprowadzeniu obu zadań z wiązki. Oceniając realizację zadań przez ucznia nauczyciel może wykorzystać skale wskaźników biegłości językowej ESOKJ [czytaj więcej], a także narzędzia oceny i samooceny dla uczniów opracowane w ramach Europejskiego portfolio językowego [czytaj więcej].
Podczas gdy nauczyciel przeprowadza zadanie z jednym uczniem, pozostała część klasy może wykonywać inne ćwiczenia, indywidualnie lub w parach.
Zadanie 1
Zadaj nauczycielowi dwa pytania o brakujące informacje oznaczone w tabeli znakami zapytania. Zapytaj o:
(a) brakujący tytuł sztuki,
(b) brakującą cenę biletu.
Poprawna odpowiedź
Uczeń zadaje dwa pytania zgodnie z instrukcją do zadania np. (a) Where can I see Romeo and Juliet?; Where is Romeo and Juliet showing?; Where is Romeo and Juliet on?; Which theatre is showing Romeo and Juliet?; (b) What is on at the Avon Theatre?; What can I see at Avon Theatre?; Which play is showing at Avon Theatre? W tym zadaniu najważniejsza jest umiejętność przekazania znaczenia. Pytania takie jak: What name is place where Romeo and Juliet is showing?; I want see Romeo and Juliet. Where is it show?; In which one theatre is Romeo and Juliet? są zrozumiałe i umożliwiają skuteczną komunikację.
Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.
Wymaganie ogólne
1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Wymaganie szczegółowe
1.9 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
Komentarz
W tym zadaniu nacisk położony jest na interakcję i umiejętność uzyskania informacji za pomocą dostępnych środków zarówno językowych, jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy intonacja. W ramach komunikacji może mieć miejsce negocjowanie znaczeń, tzn. jeden z rozmówców prosi o wyjaśnienie i sprawdza, czy dobrze zrozumiał przekazywaną treść. Nauczyciel odpowiada na pytania ucznia korzystając z odpowiedzi podanych w instrukcji lub, gdy coś nie jest jasne, prosi ucznia o wyjaśnienie.
Po wykonaniu zadania przez ucznia/uczniów, nauczyciel może omówić najczęściej pojawiające się trudności na forum klasy (nie odnosząc się do poszczególnych osób) i zapisać na tablicy przydatne w wykonaniu tego zadania zwroty.
Zadanie 2
Korzystając z informacji w tabeli, odpowiedz na dwa pytania nauczyciela:
1. Where is ‘Winter’s Tale’ showing?
2. When can I see ‘Romeo and Juliet’?
Poprawna odpowiedź
Uczeń odpowiada na dwa pytania zadane przez nauczyciela. W tym zadaniu najważniejsze jest to, czy uczeń zrozumiał pytanie oraz czy udzielił właściwej odpowiedzi. Przekazanie znaczenia jest najistotniejsze, poprawność językowa odpowiedzi ma drugorzędne znaczenie. Krótkie odpowiedzi są w takiej sytuacji naturalne i w związku z tym nie należy oczekiwać i wymagać od uczniów dłuższych wypowiedzi. Odpowiedzi na pytanie 1, takie jak: Studio Theatre; In the Studio Theatre; At Studio Theatre są właściwe. Uczeń może również negocjować znaczenie, mówiąc na przykład: Sorry, what do you want?; Could you repeat?; Again please; Winter’s Tale?; Which one?; Where? You mean what theatre? W takim przypadku nauczyciel powinien zareagować w naturalny sposób, tzn. powtórzyć pytanie lub część pytania.
Odpowiedzi na pytanie 2 takie jak: Sunday twelve thirty and five; Sunday half past twelve and five o’clock; five pm; Five in the afternoon są właściwe. Uczeń może również negocjować znaczenie, mówiąc na przykład: Sorry, which?; Romeo and Juliet?; When? You mean/want to know/what time/what hour?; Could you repeat?; Again please. W takim przypadku nauczyciel powinien zareagować w naturalny sposób, tzn. powtórzyć pytanie lub część pytania.
Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.
Wymaganie ogólne
1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Wymaganie szczegółowe
1.9 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
Komentarz
Jeżeli pytanie jest dla ucznia niezrozumiałe, należy je powtórzyć. Jeżeli uczeń udzieli niewłaściwej odpowiedzi, podając niewłaściwe informacje, należy ponownie zadać pytanie, podkreślając kluczowe słowo (np. Where is ‘Winter’s Tale’ showing?).
W tym zadaniu nacisk położony jest na interakcję i umiejętność uzyskania informacji za pomocą dostępnych środków zarówno językowych, jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy intonacja. W ramach komunikacji może mieć miejsce negocjowanie znaczeń, tzn. jeden z rozmówców prosi o wyjaśnienie i sprawdza, czy dobrze zrozumiał przekazywaną treść.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl