Wiązka zadań
Powódź (poziom B)
Wiązka składa się z dwóch zadań nawiązujących stopniem trudności do poziomu samodzielnego użytkownika języka (B1, B2) według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ). Zadania przeznaczone są do indywidualnej pracy nauczyciela z uczniem. Ich głównym celem jest doskonalenie przez uczniów umiejętności tworzenia wypowiedzi ustnych. W zadaniu pierwszym po krótkim przygotowaniu uczeń bez pomocy nauczyciela opisuje, co widzi na zdjęciu. W zadaniu drugim uczeń odpowiada na dwa pytania luźno nawiązujące treścią do zdjęcia. Rozmowa prowadzona jest w języku angielskim. Nauczyciel nie tłumaczy niczego na język polski. W przypadku, gdy uczeń przechodzi na język polski, nauczyciel udziela odpowiedzi w języku angielskim. Czas na wykonanie obu zadań wiązki wynosi około 3-5 minut.
Karty zadań powinny być wydrukowane w kolorze. Każdy uczeń powinien mieć tyle samo czasu na wykonanie zadania, zatem nauczyciel powinien monitorować czas wypowiedzi ucznia. Nauczyciel przekazuje uczniowi informację zwrotną i poprawia jego ewentualne błędy po przeprowadzeniu obu zadań. Oceniając realizację zadań przez ucznia nauczyciel może wykorzystać skale wskaźników biegłości językowej ESOKJ [czytaj więcej], a także narzędzia oceny i samooceny dla uczniów opracowane w ramach Europejskiego portfolio językowego [czytaj więcej].
Podczas gdy nauczyciel przeprowadza zadanie z jednym uczniem, pozostała część klasy może wykonywać inne ćwiczenia, indywidualnie lub w parach.
Zadanie 1
Opisz zdjęcie (na przykład miejsce, osoby, czynności).
Poprawna odpowiedź
Uczeń opisuje, co widzi na zdjęciu np. opisuje ludzi, psa, miejsce. W przypadku bardziej rozwiniętych odpowiedzi uczeń może w dokładniejszy sposób opisać sytuację przedstawioną na zdjęciu (np. I think it’s a kind of disaster, because they are in a boat near the house; I think they are trying to get inside the house, because he’s trying to open a window).
Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.
Wymaganie ogólne
1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
3 Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Wymaganie szczegółowe
1.13 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe)
4.1 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: opisuje ludzi, przedmioty, miejsca, zjawiska i czynności.
4.5 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: wyraża i uzasadnia swoje opinie, poglądy i uczucia.
12. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) i strategie kompensacyjne (np. zastąpienie innym wyrazem, opis, środki niewerbalne) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu.
Komentarz
Uczeń bez pomocy nauczyciela opisuje, co widzi na zdjęciu. Nauczyciel pozwala na swobodną wypowiedź ucznia – nie podpowiada i nie mówi nic w momencie gdy uczeń przerywa wypowiedź, aby się zastanowić. Oceniając wypowiedź ucznia w tym zadaniu, należy brać po uwagę umiejętność przekazania treści, w mniejszym stopniu poprawność językową.
Zdjęcie może zostać wyświetlone na ekranie. Uczniowie mogą pracować w parach nad przygotowaniem opisu zdjęcia. Po wykonaniu zadania przez ucznia/uczniów, nauczyciel może omówić najczęściej pojawiające się trudności na forum klasy (nie odnosząc się do poszczególnych osób) i zapisać na tablicy przydatne w wykonaniu tego zadania zwroty (np. the coast guard; rescuing someone; in a boat; wearing life jackets; a flood itd.).
Zadanie 2
Odpowiedz na dwa pytania, które zada Ci nauczyciel:
1. What are the consequences of disasters like this?
2. Can you suggest some arguments for and against rescuing animals in situations like this?
Poprawna odpowiedź
Uczeń udziela adekwatnych odpowiedzi. Na pytanie 1 przykładowe krótkie odpowiedzi to: People lose everything; they have to leave their home. W przypadku bardziej rozwiniętych odpowiedzi uczeń może podać uzasadnienie np. ...because I think circuses are boring; I went to the circus once and I didn’t like it itd. Uczeń może wypowiedzieć się na temat sytuacji przedstawionej na zdjęciu, np. They need help; people could be injured or even die; buildings are damaged, podać dodatkowe wyjaśnienia, np. ...because the water destroys everything; it isn’t safe; they were surprised and couldn’t escape itd. Na pytanie 2 uczeń udziela krótkiej odpowiedzi wyrażającej opinie, np. Animals also have a right to live itd. Dłuższe, bardziej rozwinięte odpowiedzi to np. Animals also deserve to live and they should be rescued, but sometimes this is very dangerous. If a person might die trying to rescue a dog it’s not right. Animals are part of someone’s family so it’s important for them. If you lose your house and all you have, then your dog (or other animal) is very important to you itd.
Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.
Wymaganie ogólne
1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
2 Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste, krótkie wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Wymaganie szczegółowe
1.13 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe)
4.6 Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne: przedstawia opinie innych osób.
6.8 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: wyraża swoje opinie, intencje, preferencje i życzenia, pyta o opinie, preferencje i życzenia innych, zgadza się, sprzeciwia się.
6.9 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: wyraża swoje emocje (np. radość, niezadowolenie, zdziwienie).
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
12. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) i strategie kompensacyjne (np. zastąpienie innym wyrazem, opis, środki niewerbalne) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu.
Komentarz
Nauczyciel pozwala na swobodną wypowiedź ucznia – nie podpowiada i nie mówi nic w momencie, gdy uczeń przerywa wypowiedź, aby się zastanowić. Oceniając wypowiedź ucznia w tym zadaniu, należy brać po uwagę przede wszystkim to, czy uczeń udzielił adekwatnej odpowiedzi tj. czy odpowiedział na pytanie. Bardziej rozwinięte odpowiedzi będą zawierały uzasadnienie opinii.
Po wykonaniu zadania przez ucznia/uczniów, nauczyciel może omówić najczęściej pojawiające się trudności na forum klasy (nie odnosząc się do poszczególnych osób) i zapisać na tablicy przydatne w wykonaniu tego zadania zwroty (np. to save somebody; to deserve something; animal rights; safely; danger; to put someone in danger; prawidłowa wymowa słowa rescue itd.)
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl