Biologia

Wiązka zadań

Co wiesz o terapii genowej?

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Zadanie

Zaznacz, które stwierdzenia dotyczące terapii genowej są prawdziwe, a które fałszywe.

  Stwierdzenie Czy jest prawdziwe?
1. Odcinki kwasów nukleinowych stosowane w terapii genowej mogą być podawane drogą pokarmową w postaci niezmodyfikowanej. `square` Prawda / `square` Fałsz
2. W terapii genowej człowieka można stosować tylko RNA, bo stosowanie DNA jest niebezpieczne ze względu na możliwość powstania modyfikacji genetycznych. `square` Prawda / `square` Fałsz
3. Odcinki kwasów nukleinowych mogą wbudować się do genomu w nieoczekiwanych miejscach, stwarzając ryzyko powstania szkodliwych zmian. `square` Prawda / `square` Fałsz

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1 - Fałsz

2 - Fałsz

3 - Prawda

Wymaganie ogólne

Wymaganie szczegółowe

Komentarz

Zadanie dotyczy zagadnienia terapii genowej, która wprawdzie nadal ma charakter eksperymentalny, stanowi jednak istotny kierunek badań w inżynierii genetycznej. Chociaż nie można wymagać od uczniów szczegółowych wiadomości z tej dziedziny, ważne jest, aby uczeń, kończąc podstawowy kurs biologii, znał jej istotę. Zadanie, poza tym, że sprawdza wiadomości z genetyki molekularnej, po przedyskutowaniu z uczniami każdego ze stwierdzeń, może stanowić również istotne źródło wiadomości z tej dziedziny.

Poprawna ocena prawdziwości stwierdzeń wymaga zatem od ucznia nie tyle wiadomości z zakresu terapii genowej, co przede wszystkim znajomości zagadnień z dziedziny genetyki molekularnej. W pierwszym stwierdzeniu należy zwrócić uwagę na sposób podawania kwasów nukleinowych. Podane drogą pokarmową, podobnie jak każde DNA czy RNA zawarte w jakimkolwiek pokarmie, zostaną strawione przez nukleazy w przewodzie pokarmowym. Stwierdzenie pierwsze jest zatem fałszywe. W drugim stwierdzeniu za nieprawdziwą należy uznać informację o stosowaniu w terapii genowej u człowieka tylko RNA, z uwagi na możliwość powstania modyfikacji podczas stosowania DNA. Trudność w ocenie tego stwierdzenia polega głównie na tym, że zaznaczenie odpowiedzi twierdzącej sugeruje, że modyfikacje genetyczne mogą powstać tylko w przypadku zastosowania DNA, a co za tym idzie, stosowanie RNA jest bezpieczne. Charakter terapeutyczny natomiast może mieć zastosowanie tak DNA, jak i RNA, przy czym w jednym i drugim przypadku istnieje istotne ryzyko uszkodzenia innych genów. Trzecie stwierdzenie należy natomiast uznać za prawidłowe, ponieważ istnieje ryzyko, że wprowadzony do komórek kwas nukleinowy może wbudować się w różnych miejscach. Skoro jest to możliwe, to możliwe też jest ryzyko powstania szkodliwych zmian.

Właściwych odpowiedzi w ocenie poprawności wszystkich stwierdzeń udzieliło 30% rozwiązujących to zadanie uczniów klas pierwszych LO. Najłatwiejsze w ocenie było stwierdzenie pierwsze,  dla którego ponad 75% uczniów zaznaczyło poprawną odpowiedź. Właściwej oceny stwierdzenia drugiego dokonało już tylko 57% badanych uczniów, natomiast z oceną stwierdzenia trzeciego poradziło sobie 63% uczniów. Na podstawie dosyć niskiego wyniku osiągniętego przez rozwiązujących zadanie uczniów można domniemywać, że uczniowie ci albo stwierdzili, że nie mają dostatecznej wiedzy na temat terapii genowej i zaznaczali przypadkowe odpowiedzi, albo zabrakło im wiadomości z genetyki molekularnej. Wskazane zatem byłoby, aby przedyskutować na lekcji każde ze stwierdzeń i wskazać uczniom drogę dojścia do prawidłowej odpowiedzi. Zadanie może więc być dobrym materiałem do pracy na lekcji lub też, jeżeli nauczyciel zwrócił uwagę na zagadnienia zawarte w treści stwierdzeń, może stanowić jedno z zadań do sprawdzianu. Pomimo trudnego zagadnienia, jakim jest terapia genowa, która na dzień dzisiejszy nie zawsze pozwala uzyskać wysoką skuteczności leczenia, warto uzmysławiać uczniom, że jest to w przypadku wielu chorób jedyna nadzieja na znalezienie drogi ich pokonania, a znajomość istoty terapii genowej w erze genomiki może być wielce przydatna.

Słowa kluczowe

terapia genowa

Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

aberracje chromosomowe   adaptacja zwierząt   AIDS   albinizm   Alfred R. Wallace   alkohol   allel   allel dominujący   allel recesywny   aminokwasy   analiza   analiza tekstu   analiza wykresów   analiza wyników   anatomia liścia   anemia sierpowata   anoreksja   antagonizm działania   antybiotyki   argumentacja   
.