Wiązka zadań
Spalony cukier
Zadanie
Karmel można uzyskać podgrzewając zwykły cukier. Na samym początku ogrzewania cukier topi się, a później przybiera złoty lub ciemnobrązowy kolor, w zależności od tego jak długo jest ogrzewany.
Jeśli ogrzewania nie przerwie się w odpowiednim momencie, to cukier będzie ciemniał do momentu, w którym zrobi się całkowicie czarny. Podczas tego procesu powstaje również para wodna.
Na podstawie powyższego przepisu określ, czy w skład pierwiastkowy cukru mogą wchodzić substancje wymienione w tabeli.
Substancja | Czy wchodzi w skład pierwiastkowy cukru? | |
1. | woda | `square` Tak / `square` Nie |
2. | węgiel | `square` Tak / `square` Nie |
3. | wodór | `square` Tak / `square` Nie |
4. | tlen | `square` Tak / `square` Nie |
5. | tlenek węgla(IV) | `square` Tak / `square` Nie |
Poprawna odpowiedź
1. - Nie,
2. - Tak,
3. - Tak,
4. - Tak,
5. - Nie
Wymaganie ogólne
1.1 Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno – komunikacyjnych.
2.1 Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg prostych procesów chemicznych;
Wymaganie szczegółowe
Komentarz
Umiejętnością badaną w tym zadaniu jest wnioskowanie o składzie pierwiastkowym substancji na podstawie produktów otrzymanych w reakcji spalania. Do poprawnego rozwiązania zadania wystarczy, że uczeń:
- będzie wiedział: co to jest pierwiastek i związek chemiczny oraz potrafił je odróżnić;
- przeczyta uważnie tekst i zauważy, że na skutek podgrzewania cukru w wysokiej temperaturze nastąpiła reakcja spalania i otrzymano następujące produkty: parę wodną (czyli postać gazową wody) oraz węgiel (cukier (…) ciemniał do momentu, w którym zrobi się całkowicie czarny);
- skojarzy, że węgiel jest substancją prostą (pierwiastkiem), czyli można go zaliczyć do składu pierwiastkowego cukru;
- zauważy, że woda (w postaci pary wodnej) to substancja złożona z dwóch pierwiastków, jest więc związkiem chemicznym, a więc nie można powiedzieć, że należy do składu pierwiastkowego cukru;
- zauważy, że produkt reakcji spalania cukru – woda – to związek chemiczny o wzorze sumarycznym H2O, który składa się z dwóch pierwiastków – wodoru i tlenu, a więc wodór i tlen mogą wchodzić w skład pierwiastkowy cukru;
- zauważy, że tlenek węgla(IV) jest związkiem chemicznym o wzorze sumarycznym CO2, a więc nie można powiedzieć, że wchodzi w skład pierwiastkowy cukru.
Jak odpowiadali uczniowie
Zadanie zostało zbadane na grupie 126 absolwentów szkół gimnazjalnych. W poniższej tabeli przedstawiono procentowe wyniki uzyskane przez uczniów w tym badaniu (pogrubioną czcionką zaznaczono odpowiedzi poprawne).
Substancja | Procent odpowiedzi [%] | |
1. | woda | Tak (69,8%) / Nie (29,4%) |
2. | węgiel | Tak (63,5%) / Nie (35,7%) |
3. | wodór | Tak (42,9%) / Nie (56,4%) |
4. | tlen | Tak (74,6%) / Nie (24,6%) |
5. | tlenek węgla(IV) | Tak (39,7%) / Nie (59,5%) |
Zadanie okazało się niezwykle trudne dla uczniów – rozwiązało je zaledwie 9,5% uczniów biorących udział w badaniu, czyli niewiele więcej niż wynosi prawdopodobieństwo losowego rozwiązania zadania (3,1%). Na niskie wyniki uczniów mogło mieć wpływ przede wszystkim niezrozumienie badanych, o co są pytani. Wydaje się, że większość uczniów nie rozumiała pojęcia skład pierwiastkowy i myliła produkty reakcji, będące związkami chemicznymi z pierwiastkami, z których ta substancja jest zbudowana. Najgorsze wyniki uczniowie uzyskali w przypadku substancji 1 i 3. Wydaje się, że na stosunkowo niezły rezultat w przypadku tlenku węgla(IV) – ok. 60% poprawnych odpowiedzi – wpływ miał fakt, że nie wymieniono go wśród produktów reakcji.
Wyniki wskazują, że uczniowie biorący udział w badaniu (nawet osiągający lepsze wyniki z całego wykorzystanego w badaniu testu) nie rozumieli bądź nie znali pojęcia składu pierwiastkowego, mieli problemy z interpretacją obserwacji eksperymentu lub nie odróżniali pierwiastka od związku chemicznego (co jest chyba najbardziej niepokojące).
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl