Język angielski

Wiązka zadań

Rezerwacja kortu (poziom B)

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Opis wiązki zadań

Wiązka składa się z trzech zadań nawiązujących stopniem trudności do poziomu samodzielnego użytkownika języka (B1, B2) według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ). Zadania przeznaczone są do indywidualnej pracy nauczyciela z uczniem. Ich głównym celem jest doskonalenie umiejętności reagowania w sytuacjach komunikacyjnych. Po krótkim przygotowaniu, w zadaniu pierwszym uczeń prowadzi rozmowę, która ma na celu podjęcie skutecznych negocjacji w sytuacji z życia codziennego. W zadaniach drugim i trzecim uczeń próbuje uzyskać konkretne informacje. Zadania zawierają element zaskoczenia, wykonując je uczeń nie wie, co powie jego rozmówca i musi zareagować na wypowiedź, wymiana informacji powinna być zbliżona do rzeczywistej sytuacji komunikacyjnej. Nauczyciel nie tłumaczy niczego na język polski. W przypadku, gdy uczeń przechodzi na język polski, nauczyciel udziela odpowiedzi w języku angielskim. Czas na wykonanie trzech zadań wynosi ok. 3 minuty.

Każdy uczeń powinien mieć tyle samo czasu na wykonanie zadania, zatem nauczyciel powinien monitorować czas wypowiedzi ucznia. Nauczyciel przekazuje uczniowi informację zwrotną i poprawia jego ewentualne błędy po przeprowadzeniu trzech zadań z wiązki. Oceniając realizację zadań przez ucznia nauczyciel może wykorzystać skale wskaźników biegłości językowej ESOKJ [czytaj więcej], a także narzędzia oceny i samooceny dla uczniów opracowane w ramach Europejskiego portfolio językowego [czytaj więcej]. 

Podczas gdy nauczyciel przeprowadza zadanie z jednym uczniem, pozostała część klasy może wykonywać inne ćwiczenia, indywidualnie lub w parach.

Przed przystąpieniem do wykonania zadania pobierz kartę nauczyciela oraz kartę ucznia.

Pobierz kartę ucznia                                                              Pobierz kartę nauczyciela
                                                              

 

Zadanie 1

Chcesz aktywnie spędzić najbliższą sobotę. Zamierzasz wraz z kolegą/koleżanką wybrać się do centrum sportowego. Korzystając z informacji podanych poniżej, wybierz grę i odpowiadającą ci porę.

Zadzwoń do centrum sportowego i dokonaj rezerwacji.

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

Uczeń rozpoczyna rozmowę telefoniczną i próbuje zarezerwować jeden z kortów wskazanych w materiale np. Hello. Is that the Open Sports Centre?  I’d like to book a tennis court, for this Saturday at 10.00 please. Good morning.  Can I book a squash court for 9.30 on Saturday please? Hello. My name’s Ola Lipska and I would like to book a badminton court at three pm on Saturday, please. Hello. I’m calling about reserving a tennis court. Can I reserve one on Saturday at 11 o’clock for two hours, please? Good morning. I want to play badminton this weekend. Can I book a court for Saturday at 11 am?

W tym zadaniu najważniejsza jest umiejętność przekazania znaczenia. Jeżeli uczeń rozpoczyna wypowiedź w następujący sposób: This Saturday I want play tennis. One hour please, ten o’clock; I would like to play badminton with my friend. On Saturday, at three, for one hour; Can I book squash court on Saturday? From two? jest ona zrozumiała i pozwala na skuteczną komunikację pomimo tego, że uczeń pominął przywitanie.

Uczeń powinien zareagować adekwatnie na odpowiedź: Sorry, all (WYBRANA PRZEZ UCZNIA GRA) are fully booked for this weekend., np. Oh! Fully booked? No tennis courts? Oh dear. What about badminton?; Oh, that’s a shame! Can we book a tennis court instead?; Squash courts are all booked? What about tennis? Do you have a court free? itd.

Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski.

Wymaganie ogólne

1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
3 Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Wymaganie szczegółowe

1.1 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania).
1.10 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.2 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę.
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.

Komentarz

Zadanie polega na zainicjowaniu rozmowy i zarezerwowaniu kortu. Zadanie wymaga negocjowania – uczeń musi negocjować, ponieważ jego pierwszy wybór zostaje odrzucony. Najważniejsze jest osiągnięcie przez ucznia celu zadania i w związku z tym poprawność wypowiedzi odgrywa mniejszą rolę. Nauczyciel odpowiada używając pytań i wskazówek podanych w instrukcji, które miedzy innymi mają na celu wprowadzenie do rozmowy elementu zaskoczenia, co sprawia, że uczeń improwizuje bez przygotowania. Jest to kluczowy element tego zadania.

W zadaniu nacisk położony jest na komunikację i umiejętność przekazania informacji. W związku z tym uczeń może korzystać z dostępnych mu środków zarówno językowych jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy gesty.

Uczeń może powiedzieć coś, co nie odnosi się bezpośrednio do zadania – w takiej sytuacji nauczyciel powinien zareagować tak, jak zareagowałby w autentycznej sytuacji. Jeżeli uczeń zadaje pytanie, które jest niezrozumiałe, nauczyciel powinien poprosić ucznia o powtórzenie pytania lub o wyjaśnienie w języku angielskim – tak, jak zrobiłby to w realnej sytuacji.


Zadanie 2

Dowiedz się, czy na miejscu można wypożyczyć sprzęt.

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

Uczeń zadaje odpowiednie pytanie, np. Can I hire equipment?; I don’t have a racket. Can I hire one/ borrow one/rent one?; Do you hire equipment/rackets?; Is it possible to hire/borrow/rent equipment?; Do you have equipment to hire/rent/loan?; Do you do equipment hire?

Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski, np. I have a tennis racket but my friend doesn’t, can you help me? 

Wymaganie ogólne

1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
3 Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Wymaganie szczegółowe

1.1 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania).
1.10 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.2 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę.
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.

Komentarz

Zadanie polega na uzyskaniu informacji. Najważniejsze jest osiągnięcie przez ucznia celu zadania i w związku z tym poprawność wypowiedzi odgrywa mniejszą rolę. W zadaniu nacisk położony jest na komunikację i umiejętność przekazania informacji. Uczeń może korzystać z dostępnych mu środków zarówno językowych jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy gesty.

Uczeń może powiedzieć coś, co nie odnosi się bezpośrednio do zadania – w takiej sytuacji nauczyciel powinien zareagować tak, jak zareagowałby w autentycznej sytuacji. Jeżeli uczeń zadaje pytanie, które jest niezrozumiałe, nauczyciel powinien poprosić ucznia o powtórzenie pytania lub o wyjaśnienie w języku angielskim – tak, jak zrobiłby to w realnej sytuacji.


Zadanie 3

Upewnij się, że wiesz, jak dojechać do centrum sportowego.

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

Uczeń zadaje odpowiednie pytanie, np. How do I get to the sports centre?; How can I go to the sports centre (by public transport)?; Please tell me the way to the sports centre; Where is the sports centre?; Where is the nearest bus stop to the sports centre?; I want to come to the sports centre by bus. Which one should I take and where should I get off?

Zastosowanie strategii komunikacyjnych, np. znalezienie sposobu na przekazanie treści w przypadku, gdy nie zna się lub nie pamięta danego słowa, to skuteczny sposób na porozumiewanie się w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Z tego względu zastosowanie tej strategii przez ucznia jest lepsze niż przejście na język polski, np. What bus goes to the sports centre?; I go to the sports centre, how?

Wymaganie ogólne

1 Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
4 Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komu nikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5 Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Wymaganie szczegółowe

1.1 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania).
1.10 Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy).
2.1 Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: reaguje na polecenia
6.3 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: stosuje formy grzecznościowe.
6.4 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
6.13 Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach: prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.

Komentarz

Zadanie polega na uzyskaniu informacji. Najważniejsze jest osiągnięcie przez ucznia celu zadania i w związku z tym poprawność wypowiedzi odgrywa mniejszą rolę. W zadaniu nacisk położony jest na komunikację i umiejętność przekazania informacji. Uczeń może korzystać z dostępnych mu środków zarówno językowych jak i pozajęzykowych, takich jak mowa ciała czy gesty.

Uczeń może powiedzieć coś, co nie odnosi się bezpośrednio do zadania – w takiej sytuacji nauczyciel powinien zareagować tak, jak zareagowałby w autentycznej sytuacji. Jeżeli uczeń zadaje pytanie, które jest niezrozumiałe, nauczyciel powinien poprosić ucznia o powtórzenie pytania lub o wyjaśnienie w języku angielskim – tak, jak zrobiłby to w realnej sytuacji.


Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl