Wiązka zadań
Zabawka
Zabawka po włączeniu kręci się przez pół godziny. Sprzedawca uruchamia na wystawie 5 takich zabawek kolejno co 10 minut. Pierwsza zabawka zostaje uruchomiona o 10:00.
Zadanie 1
Ile zabawek kręci się na wystawie o 10:45?
A. 2 B. 3 C. 4 D. 5
Poprawna odpowiedź
B
Wymaganie ogólne
5. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania.
Wymaganie szczegółowe
1.7 Liczby wymierne dodatnie. Uczeń stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, w tym do zamiany jednostek (jednostek prędkości, gęstości itp.).
Komentarz
Zadanie 2
O której godzinie sprzedawca włączy piątą zabawkę?
A. 10:20 B. 10:30 C.10: 40 D. 10:50
Poprawna odpowiedź
C
Wymaganie ogólne
5. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania.
Wymaganie szczegółowe
1.7 Liczby wymierne dodatnie. Uczeń stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, w tym do zamiany jednostek (jednostek prędkości, gęstości itp.).
Komentarz
Zadanie 3
O której godzinie skończy się kręcić trzecia zabawka?
A. 10:50 B. 11:10 C.12: 00 D. 12:30
Poprawna odpowiedź
A
Wymaganie ogólne
5. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania.
Wymaganie szczegółowe
1.7 Liczby wymierne dodatnie. Uczeń stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, w tym do zamiany jednostek (jednostek prędkości, gęstości itp.).
Komentarz
Zadanie 4
Gdyby każda zabawka kręciła się o 10 minut dłużej, to piąta skończyłaby się kręcić
A. 10 minut później B. 20 minut później C. 30 minut później D. 50 minut później
Poprawna odpowiedź
A
Wymaganie ogólne
5. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania.
Wymaganie szczegółowe
1.7 Liczby wymierne dodatnie. Uczeń stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, w tym do zamiany jednostek (jednostek prędkości, gęstości itp.).
Komentarz
Wiązka zadań, w których należy wykonać pewne obliczenia zegarowe, ale trzeba też wykazać się umiejętnością analizy danych przedstawionych w zadaniu. Część uczniów zapewne nie uwzględni informacji, że każda z zabawek przestaje się kręcić pół godziny po włączeniu Aby ułatwić otrzymanie odpowiedzi, można opisaną sytuację przedstawić na pięciu równoległych osiach liczbowych (osiach czasu). Wówczas łatwo odczytuje się rozwiązania zadań 1), 2), 3). Analiza opisanego procesu jest elementem rozumowania, które w precyzyjny sposób należy przeprowadzić według przyjętej interpretacji (oś liczbowa, zestawienie godzin rozpoczęcia i zakończenia ruchu przez kolejne zabawki itp.). Z kolei rozpatrywanie zadania 4) wymaga odszukania argumentu potwierdzającego wybór właściwej odpowiedzi. Kilka pytań zawartych w tej wiązce powinno zachęcić uczniów do samodzielnego formułowania zadań dotyczących opisanej sytuacji i ich rozwiązywania. Zaletą tego zestawu jest i to, że pozwala on "błysnąć" uczniom, którzy na co dzień nie mają zbyt wielu okazji, aby pochwalić się swymi umiejętnościami.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl