Wiązka zadań
Wycinanie kół z koła
Zadanie
Spośród przedstawionych na rysunku kół wskaż wszystkie te, z których można wyciąć dwa jednakowe koła o promieniu 3 cm. Wybór zaznacz znakiem ´ w kwadratowym polu pod kołem.
Poprawna odpowiedź
6 cm,8 cm,10 cm
Wymaganie ogólne
2. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.
Wymaganie szczegółowe
Komentarz
Uczniowie, którzy nie poradzą sobie z tym zadaniem mogli mieć kłopoty dwóch rodzajów:
1. Nie potrafili sobie wyobrazić, jak położone mogą być takie dwa największe koła, o których mowa w zadaniu.
2. Pomylili promień ze średnicą (z powodu nieuważnego przeczytania treści zadania lub braku wiedzy).
Można zwrócić uczniom uwagę na optymalną metodę rozwiązywania tego zadania. Nie warto rozważać każdego z podanych kół. Wystarczy ustalić które z nich znajduje się na granicy między "jeszcze nie" a "już tak".
Zadanie można również zmodyfikować i przedstawić w formie otwartej, pytając uczniów właśnie o tę granicę, czyli o najmniejsze z podanych kół, z którego można wyciąć dwa jednakowe koła o promieniu 3 cm.
Problem może być rozwiązywany przez uczniów w domu lub na lekcji. Uczniowie, którzy nie będą potrafili podać rozwiązania, wykonując odpowiednie rachunki, powinni najpierw narysować wszystkie omawiane w zadaniu koła w skali 1:1. Następnie dla każdego z tych kół mogą próbować dorysować dwa rozłączne jednakowe koła o promieniu 3 cm.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl