Wiązka zadań
Pomiary objętości
Prezentowane zadanie pochodzi z zestawu zadań badania Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych „Laboratorium myślenia”. Wszelkie informacje dotyczące badania „Laboratorium myślenia” dostępne są na stronie eduentuzjasci.pl.
Zadanie
Ile cm3 wody znajduje się w cylindrze miarowym, którego fragment jest przedstawiony na zdjęciu?
`square` A. 75 cm3
`square` B. 76 cm3
`square` C. 77 cm3
`square` D. 78 cm3
`square` E. z zamieszczonego rysunku
nie można tego odczytać.
Poprawna odpowiedź
B
Wymaganie ogólne
3.1 Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi;
Wymaganie szczegółowe
Komentarz
Koniecznym elementem eksperymentów są obserwacja i pomiar. Dokonywanie różnego rodzaju pomiarów stanowi więc domenę przedmiotów przyrodniczych. Sprawą pierwszorzędną jest , aby to sam uczeń dokonywał pomiaru, a nie tylko interpretował wyniki, które podano w książce lub które odczytał ze sprzętu nauczyciel. W podstawie programowej przedmiotu chemia dla III etapu edukacyjnego zapisano, że uczeń bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym, zaś w „Szczegółowych uwagach o realizacji podstawy programowej” można znaleźć zapis, że szczególną uwagę należy zwrócić na (…) prawidłowe posługiwanie się podstawowym szkłem i sprzętem laboratoryjnym. Celem zadania było więc sprawdzenie, czy uczniowie w praktyce szkolnej samodzielnie posługiwali się prostym szkłem laboratoryjnym – cylindrem miarowym.
Ułożenie zadania dotyczącego pomiaru w chemii na poziomie gimnazjum nie jest prostą sprawą. Do wyboru mamy bowiem jedynie kilka najbardziej podstawowych sprzętów laboratoryjnych. Wielkości, których pomiaru można dokonywać bezpośrednio na lekcjach chemii w gimnazjum, to: masa, temperatura, czas i objętość. Ponieważ w laboratoriach coraz częściej dokonuje się pomiaru masy przy użyciu wygodnych wag elektronicznych, a pomiary czasu należą raczej do domeny fizyki, w zadaniu poruszono problem pomiarów objętości przy użyciu cylindra.
Aby prawidłowo rozwiązać prezentowane zadanie, należy odnaleźć dolną część menisku na powierzchni mierzonej cieczy, a następnie zinterpretować skalę i zastosować podziałkę pomiarową, którą wyraźnie widać na zdjęciu cylindra.
Jak odpowiadali uczniowie?
W tabeli przedstawiono rozkład procentowy odpowiedzi uczniów na pytanie postawione w poleceniu do zadania (prawidłową odpowiedź wytłuszczono).
A. 75 cm3 | 1,6% |
B. 76 cm3 | 68,9% |
C. 77 cm3 | 11,8% |
D. 78 cm3 | 8,0% |
E. z zamieszczonego rysunku nie można tego odczytać. | 8,5% |
Prawdopodobieństwo przypadkowego udzielenia prawidłowej odpowiedzi wynosiło w tym zadaniu 20%. Prawidłowej odpowiedzi B udzieliło prawie 70% uczniów. Najbardziej atrakcyjny z dystraktorów, odpowiedź C, cieszył się wybieralnością 11,8% – uczniowie, którzy udzielili nieprawidłowej odpowiedzi, najczęściej odczytywali poziom cieczy w cylindrze, wybierając dokładnie środek wysokości menisku wklęsłego. Dystraktor D – szczyt menisku – wybrało 8% uczniów. Niecałe 2% uczniów najprawdopodobniej niepoprawnie odczytało skalę na cylindrze – nie zauważyło, że poziom 75 cm3 oznaczony jest na przedstawionym zdjęciu za pomocą przedłużonej kreski (odpowiedź A). Udzielenie odpowiedzi E, sugerującej, że z zamieszczonego rysunku nie da się odczytać poziomu cieczy, może oznaczać, że wybierający je uczniowie nigdy nie mieli do czynienia z pipetą czy cylindrem miarowym, a więc podstawowym sprzętem laboratoryjnym.
Na wykresie zamieszczonym poniżej przedstawiono procent prawidłowych odpowiedzi udzielonych w tym zadaniu przez uczniów podzielonych na osiem równolicznych grup. Uczniowie z grupy pierwszej uzyskali najniższe średnie wyniki w całym teście, a z ósmej – najwyższe.
Dane źródłowe do przygotowania wykresu pochodzą z badania Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych „Laboratorium myślenia”.
Z analizy wykresu wynika, że nawet 40% najsłabszych uczniów udzieliło prawidłowej odpowiedzi w zadaniu. Wraz z rosnącym poziomem umiejętności uczniów odsetek prawidłowych odpowiedzi rośnie i osiąga powyżej 80% w ósmej grupie uczniów, którzy zdobyli największą liczbę punktów z całego zestawu zadań.
Inna wersja zadania, wykorzystana w innym badaniu Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE, znacznie trudniejsza dla uczniów, wymagała odczytu poziomu cieczy w pipecie wielomiarowej („serologicznej”, zazwyczaj stosowanej w biologii), na której podziałka została narysowana „odwrotnie” niż na standardowym cylindrze.
Ile wody znajduje się w pipecie przedstawionej na rysunku
A. 20 cm3
B. 19,8 cm3
C. 19,9 cm3
D. 20,2 cm3
E. z zamieszczonego rysunku nie można tego odczytać.
źródło ilustracji: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/Meniscus.jpg/427px-Meniscus.jpg (zmodyfikowana)
Jak odpowiadali uczniowie? W tabeli przedstawiono rozkład procentowy odpowiedzi uczniów na pytanie postawione w poleceniu do zadania (prawidłową odpowiedź wytłuszczono).
A. 20 cm3 | 17,1% |
B. 19,8 cm3 | 6,4% |
C. 19,9 cm3 | 20,5% |
D. 20,2 cm3 | 25,5% |
E. z zamieszczonego rysunku nie można tego odczytać. | 28,9% |
W tym wypadku prawidłową odpowiedź E wybrało jedynie niecałe 30% (dokładnie 28,9%) uczniów. Widać, że drugą najczęściej wybieraną odpowiedzią (najatrakcyjniejszym dystraktorem) jest odpowiedź D. Uczniowie, którzy wybrali tę odpowiedź (1/4 wszystkich uczniów), próbowali traktować przedstawioną pipetę w taki sposób jak standardowy cylinder pomiarowy (u którego podziałka 0 znajduje się na samym dole naczynia).
UWAGA DO ZADANIA: Opis umiejętności mierzonych w zadaniu można uzupełnić o następujące podpunkty z podstawy programowej przedmiotu fizyka dla III etapu edukacyjnego:
3.4 Uczeń stosuje do obliczeń związek między masą, gęstością i objętością ciał stałych i cieczy, na podstawie wyników pomiarów wyznacza gęstość cieczy i ciał stałych.
8.12 Uczeń planuje doświadczenie lub pomiar, wybiera właściwe narzędzia pomiaru; (…).
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl