Wiązka zadań
Kulki białe, kulki czarne
Zadanie 1
W pojemniku są kulki czarne i białe, razem 6 sztuk. Prawdopodobieństwo wylosowania kulki białej z tego pojemnika jest równe `1/3` . Ile białych kulek jest w tym pojemniku?
Poprawna odpowiedź
2
Wymaganie ogólne
2. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.
Wymaganie szczegółowe
9.5 Statystyka opisowa i wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa. Uczeń analizuje proste doświadczenia losowe (np. rzut kostką, rzut monetą, wyciąganie losu) i określa prawdopodobieństwa najprostszych zdarzeń w tych doświadczeniach (prawdopodobieństwo wypadnięcia orła w rzucie monetą, dwójki lub szóstki w rzucie kostką, itp.).
Komentarz
Zadanie 2
W pojemniku były kulki czarne i białe, razem 6 sztuk. Prawdopodobieństwo wylosowania kulki białej z tego pojemnika było równe `1/3` . Jedną kulkę czarną zamieniono na białą. Jakie jest prawdopodobieństwo wylosowania z pojemnika kulki białej po tej zamianie?
A) `1/2` B) `1/3` C) `1/4` D) `1/6`
Poprawna odpowiedź
A.
Wymaganie ogólne
2. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.
Wymaganie szczegółowe
9.5 Statystyka opisowa i wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa. Uczeń analizuje proste doświadczenia losowe (np. rzut kostką, rzut monetą, wyciąganie losu) i określa prawdopodobieństwa najprostszych zdarzeń w tych doświadczeniach (prawdopodobieństwo wypadnięcia orła w rzucie monetą, dwójki lub szóstki w rzucie kostką, itp.).
Komentarz
Za pomocą tej pary zadań sprawdzamy rozumienie i umiejętność posługiwania się pojęciem prawdopodobieństwa. Pierwsze z nich jest o tyle nietypowe, że nie dotyczy zwykłego obliczania prawdopodobieństwa określonego zdarzenia, ale polega na rozumowaniu „w drugą stronę” – z informacji o prawdopodobieństwie wywnioskować należy, jaki był skład pojemnika. Drugie z tych zadań wykorzystuje tę umiejętność do rozwiązania kolejnego problemu. Przykład tych dwóch propozycji pokazuje, jak można trudne zadanie, jakim niewątpliwie jest drugie z nich, uczynić bardziej przystępnym dla uczniów. Wystarczy poprzedzić je oddzielnym ćwiczeniem skupiającym ich uwagę na fragmencie stanowiącym istotną trudność w bardziej złożonym problemie.
Warto sięgać po tego typu zestawy zadań (pary, wiązki), które pozwalają osiągać sukces również uczniom słabym.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl