Wiązka zadań
Woda i sól
Zadanie
Do 1 kg roztworu soli o stężeniu 10% dolano 1 kg wody. Stężenie otrzymanego roztworu jest teraz równe
A. 7,5%
B. 5%
C. 1%
D. 0,5%
Poprawna odpowiedź
B
Wymaganie ogólne
2. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.
Wymaganie szczegółowe
5.4 Procenty. Uczeń stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, np. oblicza ceny po podwyżce lub obniżce o dany procent, wykonuje obliczenia związane z VAT, oblicza odsetki dla lokaty rocznej.
Komentarz
Zadania o procentach, w tym najbardziej tradycyjnym wydaniu, były niezbyt chętnie rozwiązywane przez uczniów, gdyż wymagały stosowania pewnych schematów, algorytmów (niekiedy znanych również z innych przedmiotów – np. chemii) i poza sprawnością rachunkową nie rozwijały najczęściej głębszych, bardziej uniwersalnych umiejętności. W tym przypadku jest inaczej. Tu dane liczbowe są proste, a samo rozstrzygnięcie problemu może odbyć się drogą stosunkowo łatwego rozumowania. Jednak warunkiem skuteczności tego rozumowania jest głębokie zrozumienie pojęcia procentów i stężenia procentowego. Wówczas zadanie staje się nietrudną wprawką logiczną: tyle samo soli, dwa razy większa masa roztworu – czyli stężenie dwukrotnie mniejsze. Rachunki są tu tak proste, że rozumowanie to można umieścić bardziej w kategoriach jakościowych niż ilościowych – uczeń raczej dostrzega proste związki niż cokolwiek wylicza.
Zadanie prezentuje inne podejście do nauki o procentach – przenosi akcent z obliczeń na zrozumienie pojęcia, z działań rutynowych na rozumowanie. Jest to bardzo dobry przykład na realizowanie II wymagania ogólnego nowej podstawy programowej, które zakłada, że uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl