Wiązka zadań
Prędkość, droga, czas
Zadanie 1
Asia przejechała w czasie 25 minut drogę 30 kilometrów, a Marzena w czasie o 20% większym przebyła drogę o 20% dłuższą. Która z nich jechała z większą średnią prędkością?
Poprawna odpowiedź
Wymaganie ogólne
4. Użycie i tworzenie strategii. Uczeń stosuje strategię jasno wynikającą z treści zadania, tworzy strategię rozwiązania problemu.
Wymaganie szczegółowe
1.7 Liczby wymierne dodatnie. Uczeń stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, w tym do zamiany jednostek (jednostek prędkości, gęstości itp.).
Komentarz
Treści dotyczące prędkości, drogi i czasu zawarte są w podstawie programowej szkoły podstawowej, ale mogą pojawić się również na egzaminie gimnazjalnym. Zadania związane z tymi zagadnieniami sprawiają uczniom wiele trudności, należy więc w gimnazjum do nich powracać. Ponadto obliczenia procentowe w sytuacjach nieco bardziej złożonych są dla uczniów problematyczne. Zadanie koniecznie należy omówić po szybkiej sondzie – typowanie wyniku. Dopiero potem można przystąpić do uzasadniania odpowiedzi, zapisywania rozwiązań.
Zadanie 2
Asia jechała ze średnią prędkością 50 `(km)/(h)` przez 25 minut, a Marzena jechała ze średnią prędkością o 20% większą niż Asia, ale przez czas o 20% krótszy od niej. Która z nich pokonała większy dystans?
Poprawna odpowiedź
Wymaganie ogólne
4. Użycie i tworzenie strategii. Uczeń stosuje strategię jasno wynikającą z treści zadania, tworzy strategię rozwiązania problemu.
Wymaganie szczegółowe
1.7 Liczby wymierne dodatnie. Uczeń stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, w tym do zamiany jednostek (jednostek prędkości, gęstości itp.).
Komentarz
Treści dotyczące prędkości, drogi i czasu zawarte są w podstawie programowej szkoły podstawowej, ale mogą pojawić się również na egzaminie gimnazjalnym. Zadania związane z tymi zagadnieniami sprawiają uczniom wiele trudności, należy więc w gimnazjum do nich powracać. Ponadto obliczenia procentowe w sytuacjach nieco bardziej złożonych są dla uczniów problematyczne. Zadanie koniecznie należy omówić po szybkiej sondzie – typowanie wyniku. Dopiero potem można przystąpić do uzasadniania odpowiedzi, zapisywania rozwiązań.
Zadanie 3
Asia jadąc ze średnią prędkością 50 `(km)/(h)` przebyła drogę 35 km. Marzena jadąc ze średnią prędkością o 20% większą przebyła drogę także o 20% większą. Która z nich jechała dłużej?
Poprawna odpowiedź
Wymaganie ogólne
4. Użycie i tworzenie strategii. Uczeń stosuje strategię jasno wynikającą z treści zadania, tworzy strategię rozwiązania problemu.
Wymaganie szczegółowe
1.7 Liczby wymierne dodatnie. Uczeń stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, w tym do zamiany jednostek (jednostek prędkości, gęstości itp.).
Komentarz
Treści dotyczące prędkości, drogi i czasu zawarte są w podstawie programowej szkoły podstawowej, ale mogą pojawić się również na egzaminie gimnazjalnym. Zadania związane z tymi zagadnieniami sprawiają uczniom wiele trudności, należy więc w gimnazjum do nich powracać. Ponadto obliczenia procentowe w sytuacjach nieco bardziej złożonych są dla uczniów problematyczne. Zadanie koniecznie należy omówić po szybkiej sondzie – typowanie wyniku. Dopiero potem można przystąpić do uzasadniania odpowiedzi, zapisywania rozwiązań.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl