Wiązka zadań
Czym jest restytucja gatunku?
Zadanie
Poniżej podano informacje dotyczące trzech gatunków ssaków. Dla każdego opisu określ, czy dotyczy on przypadku restytucji danego gatunku w Polsce.
Opis | Czy jest to gatunek restytuowany? | |
1. | Norka amerykańska została sprowadzona do Polski jako zwierzę futerkowe. Osobniki, którym udało się uciec z hodowli, dały początek dzikiej populacji norki w Polsce. | `square` Tak / `square` Nie |
2. | Łoś jest w Polsce gatunkiem rodzimym. Dzięki celowemu wprowadzaniu łosi na tereny ich dawnej bytności, udało się przywrócić polskiej faunie ten niemalże wytępiony gatunek. | `square` Tak / `square` Nie |
3. | Lamy nie są naturalnym elementem polskiej fauny. Obecnie jednak można je zobaczyć nie tylko w ogrodach zoologicznych, ale także coraz częściej w prywatnych hodowlach. | `square` Tak / `square` Nie |
Poprawna odpowiedź
1–Nie,
2–Tak,
3–Nie
Wymaganie ogólne
Wymaganie szczegółowe
Komentarz
Zadanie pozwala na sprawdzenie, czy uczeń właściwie rozumie pojęcie restytucji gatunku. Zadanie ma bardzo prostą konstrukcję, a podczas badania próbnego przeprowadzonego na uczniach klas I liceum ogólnokształcącego okazało się dość łatwe – prawidłowej odpowiedzi we wszystkich trzech punktach udzieliło 75% badanych. Można zatem stwierdzić, że zadanie pozwala na skuteczne określenie, którzy uczniowie nie znają lub nie rozumieją pojęcia restytucji. Dla porządku podajmy, że restytucja gatunku jest zabiegiem lub grupą zabiegów mających na celu odtworzenie jego obecności na obszarze, na którym wyginął lub jest bliski wyginięcia.
Spośród trzech przedstawionych opisów tylko jeden dotyczy restytuowanego gatunku, jakim jest łoś (opis 2). W opisie jest niemal dosłownie przytoczona definicja restytucji, można zatem uznać, że każdy uczeń, który miał styczność z tym terminem, powinien udzielić odpowiedzi poprawnej. W przeprowadzonym badaniu uczyniło tak aż 92% badanych.
Opisy 1 i 3 nie dotyczą restytucji gatunkowej. W obu przypadkach podano wprost, że opisane zwierzęta nie są gatunkami rodzimymi. Można by oczekiwać, że odsetek poprawnych odpowiedzi będzie w przypadku tych opisów podobny jak w punkcie 2, jednak badanie pokazało, że jest inaczej. Poprawnych odpowiedzi było, odpowiednio, 84% i 86%. Można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że uczniowie dokonujący prawidłowej oceny opisu 1 i popełniający błąd w jednym z pozostałych przypadków wiedzą coś na temat restytucji gatunkowej, ale zdecydowanie nie w pełni rozumieją to zagadnienie.
Zadanie można zastosować dwojako – albo jako materiał do pracy na lekcji, podczas której poszczególne opisy są omawiane przez nauczyciela, wyjaśniającego, czym jest restytucja gatunków, albo jako element sprawdzianu podsumowującego zagadnienia ochrony bioróżnorodności.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl