Biologia

Wiązka zadań

Kod genetyczny w prasie i telewizji

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Zadanie

W prasie i telewizji określenie „kod genetyczny” często jest używane błędnie.

Która informacja zawiera prawidłowe wyjaśnienie, czym jest kod genetyczny?

`square` A. To treść informacji genetycznej zapisanej w kolejności nukleotydów w DNA.

`square` B. To reguła, według której w DNA zapisana jest informacja o budowie białek.

`square` C. To struktura DNA, mająca postać dwuniciowej helisy, która jest identyczna u wszystkich organizmów.

`square` D. To kolejność nukleotydów w DNA, która zostaje przetłumaczona na kolejność aminokwasów w białku.

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

B

Wymaganie ogólne

3.3 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne, zna podstawową terminologię biologiczną.

Wymaganie szczegółowe

8.3. Genetyka. Uczeń przedstawia sposób zapisywania i odczytywania informacji genetycznej (kolejność nukleotydów w DNA, kod genetyczny); wyjaśnia różnicę pomiędzy informacją genetyczną a kodem genetycznym.

Komentarz

Zadanie sprawdza, czy uczeń poprawnie rozumie termin „kod genetyczny”, który jest, niestety,  powszechnie używany zamiennie z pojęciem „informacja genetyczna”. Błąd ten, jak zauważono we wstępie zadania, jest ciągle powielany w środkach masowego przekazu.

Niestety wyniki badania przeprowadzonego na uczniach gimnazjum pokazują, że pomimo wyszczególnienia tego pojęcia w podstawie programowej, uczniowie nie wiedzą, w jakich sytuacjach jego zastosowanie jest poprawne. Prawidłowej odpowiedzi na postawione pytanie udzieliło zaledwie 19% badanych, co jest wynikiem słabszym niż w przypadku udzielania odpowiedzi losowych.

Najczęściej wybieraną przez uczniów odpowiedzią była odpowiedź A, zaznaczona przez 44% badanych. Najprawdopodobniej uczniowie wybierający tę odpowiedź sugerowali się wystąpieniem w niej określenia „informacja genetyczna” i (błędnie!) uznali je za synonim kodu genetycznego.

Drugą najczęściej zaznaczaną odpowiedzią była odpowiedź D, wybierana nieznacznie częściej niż odpowiedź poprawna (20% badanych). Odpowiedź D jest w istocie definicją informacji genetycznej, co ponownie pokazuje, że uczniowie nie są świadomi różnicy między tymi dwoma pojęciami.

Najrzadziej wybieraną odpowiedzią (i jedyną wybieraną rzadziej niż poprawna) była odpowiedź C – zaznaczyło ją 15% badanych. Chyba nie ma innego racjonalnego wytłumaczenia ich decyzji niż zwyczajne „strzelanie”.

Zadanie wyraźnie pokazuje konkretny obszar niewiedzy badanych uczniów. Można je wykorzystać jako typowe zadanie sprawdzianowe, lecz być może będzie bardziej wartościowe jako materiał do pracy na lekcji, który pomoże uczniom zrozumieć, na czym polega różnica między kodem genetycznym a informacją genetyczną.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

aberracje chromosomowe   adaptacja zwierząt   AIDS   albinizm   Alfred R. Wallace   alkohol   allel   allel dominujący   allel recesywny   aminokwasy   analiza   analiza tekstu   analiza wykresów   analiza wyników   anatomia liścia   anemia sierpowata   anoreksja   antagonizm działania   antybiotyki   argumentacja   
.