Wiązka zadań
Właściwości kobiecych łez
Zadanie
Z artykułu w pewnym czasopiśmie wynikało, że zapach kobiecych łez może zwiększać poziom oksytocyny (hormonu „współczucia”) u mężczyzn. Jednym ze składników łez jest chlorek sodu. Sól fizjologiczna również jest wodnym roztworem chlorku sodu, jednak eksperymentalnie stwierdzono, że wąchanie roztworu soli fizjologicznej nie powoduje u mężczyzn takiej reakcji, jaka występuje w przypadku łez.
źródło: (na podstawie) Hurlemann R. et al., The Journal of Neuroscience, 2010, 30, 4999-5007; http://www.npr.org/2011/01/07/132716595/smell-that-sadness-female-tears-turn-off-men
Określ czy na podstawie powyższego tekstu można stwierdzić, że poniższe stwierdzenia są prawdziwe bądź fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda czy fałsz? | |
1. | Wodny roztwór chlorku sodu zwiększa poziom oksytocyny u mężczyzn. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
2. | Kobiece łzy zawierają również inne substancje oprócz chlorku sodu. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
Poprawna odpowiedź
1. - Fałsz
2. - Prawda
Wymaganie ogólne
1.1 Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno – komunikacyjnych.
Wymaganie szczegółowe
Komentarz
Zadanie swoim kontekstem odwołuje się do pewnych zagadnień z chemii i biologii, wymaga jednak od ucznia wyłącznie przeanalizowania tekstu i wyciągnięcia na jego podstawie właściwych wniosków.
Aby dobrze ocenić stwierdzenie 1 uczeń musi skorzystać z dwóch informacji zawartych w treści zadania: że sól fizjologiczna to wodny roztwór chlorku sodu i że jej wąchanie nie wywołuje u mężczyzn takiej reakcji, jak łzy.
Do oceny stwierdzenia 2 wskazówkami są następujące fragmenty tekstu: „Jednym ze składników łez jest chlorek sodu.” oraz „Sól fizjologiczna również jest wodnym roztworem (…)”. Na ich podstawie uczeń powinien stwierdzić, że we łzach występują chlorek sodu oraz woda. Uczeń powinien też zauważyć, że badanie z solą fizjologiczną jest próbą kontrolną dla badania ze łzami oraz że próba ta wypadła negatywnie – sól fizjologiczna nie ma takich właściwości jak łzy, a więc łzy muszą zawierać jakieś inne związki chemiczne, które wywołują określoną reakcję u mężczyzn.
Ocena stwierdzeń podanych w zadaniu może sprawić uczniom kłopoty, jeśli nie przeczytają uważnie wstępu albo nie będą umieli wyciągnąć właściwych wniosków na podstawie podanych informacji. Zadanie jest odpowiednie na lekcje chemii i biologii, w trakcie których omawiane będą podstawy metody naukowej.
Uwagi:
BIOLOGIA
Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl