Wiązka zadań
Procesy fizykochemiczne
Zadanie
Informacja do zadania
Poniżej wymieniono 4 procesy:
1. rozpuszczanie, 2. rozdrabnianie, 3. prażenie, 4. oziębianie
W tabeli poniżej opisano informacje dotyczące procesów wymienionych we wstępie.
Wybierz, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda czy fałsz? | |
1. | W trakcie oziębiania energia w postaci ciepła uwalniana jest do otoczenia. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
2. | Podczas przebiegu jednego z procesów powstaje roztwór. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
Poprawna odpowiedź
1. - Prawda,
2. - Prawda
Wymaganie ogólne
3.1 Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi;
Wymaganie szczegółowe
1.3 Substancje i ich właściwości.Uczeń obserwuje mieszanie się substancji/ opisuje ziarnistą budowę materii/ tłumaczy, na czym polega zjawisko dyfuzji, rozpuszczania, mieszania, zmiany stanu skupienia/ planuje doświadczenia potwierdzające ziarnistość materii.
3.1 Reakcje chemiczne. Uczeń opisuje różnice w przebiegu zjawiska fizycznego i reakcji chemicznej / podaje przy kłady zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych zachodzących w otoczeniu człowieka/ planuje i wykonuje doświadczenia ilustrujące zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną.
5.2 Woda i roztwory wodne. Uczeń opisuje budowę cząsteczki wody/ wyjaśnia, dlaczego woda dla jednych substancji jest rozpuszczalnikiem, a dla innych nie/ podaje przykłady substancji, które rozpuszczają się w wodzie, tworząc roztwory właściwe/ podaje przykłady substancji, które nie rozpuszczają się w wodzie, tworząc koloidy i zawiesiny.
Komentarz
Umiejętnością badaną w zadaniu jest umiejętność kojarzenia nazwy procesu z zachodzącymi podczas niego zjawiskami fizycznymi i chemicznymi. Prawidłowe rozwiązanie zadania wymaga wiedzy z zakresu podstawowych procesów fizycznych i chemicznych. Zadanie polega na wskazaniu, czy dwa stwierdzenia dotyczące określonych procesów są prawdziwe, czy też fałszywe.
W celu poprawnego rozwiązania zadania, należało przypomnieć sobie definicję czterech procesów: rozpuszczania, rozdrabniania, prażenia i oziębiania, a następnie:
- przeanalizować treść stwierdzenia 1 (W trakcie oziębiania energia w postaci ciepła uwalniana jest do otoczenia) i przypomnieć sobie, że aby temperatura uległa obniżeniu, ciepło musi być przekazane otoczeniu, zatem stwierdzenie to jest prawdziwe
- przeanalizować treść stwierdzenia 2 (Podczas przebiegu jednego z procesów powstaje roztwór) i przypomnieć sobie, że roztwory powstają w wyniku rozpuszczania substancji w rozpuszczalniku, zatem stwierdzenie 2 jest prawdziwe.
Zadanie zostało zbadane na grupie 195 absolwentów szkół gimnazjalnych. W poniższej tabeli przedstawiono procentowe wyniki uzyskane przez uczniów w tym badaniu (pogrubioną czcionką zaznaczono odpowiedzi poprawne).
Stwierdzenie | Procent odpowiedzi [%] | |
1. | W trakcie oziębiania energia w postaci ciepła uwalniana jest do otoczenia. | Prawda (69,7%) / Fałsz (30,3%) |
2. | Podczas przebiegu jednego z procesów powstaje roztwór. | Prawda (84,6%) / Fałsz (15,4%) |
Określenie prawdziwości poszczególnych stwierdzeń okazało się stosunkowo łatwe dla obu stwierdzeń. Tylko w przypadku stwierdzenia 2 zaobserwowano znaczące zróżnicowanie odpowiedzi ze względu na poziom umiejętności uczniów (tj. ogólny wynik uzyskany w całym teście).
Zadanie jako całość okazało się dość trudne – ponad 56% uczniów odpowiedziało poprawnie na wszystkie pytania (przy 25% dla czysto losowego wyboru odpowiedzi). Zadanie dość dobrze różnicowało uczniów ze względu na poziom umiejętności. Uzyskane wyniki wskazują, że uczniowie niezbyt dobrze się orientują w istocie podstawowych procesów fizykochemicznych wymienionych w zadaniu.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl