Wiązka zadań
Tętno i wysiłek fizyczny
Zadanie
Oceń prawdziwość poniższych zdań.
Zadanie | Czy jest prawdziwe? | |
1. | Puls danego człowieka ma wartość stałą zarówno podczas spoczynku, jak i po wysiłku fizycznym. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
2. | W trakcie wysiłku fizycznego zwiększa się tempo pracy serca. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
3. | Bezpośrednio po wysiłku fizycznym serce wykonuje skurcze z mniejszą częstotliwością niż w stanie spoczynku. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
Poprawna odpowiedź
1 – Fałsz, 2 – Prawda, 3 – Fałsz.
Wymaganie ogólne
1.2 Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych. Uczeń wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku.
1.3 Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych. Uczeń przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem.
3.3 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne, zna podstawową terminologię biologiczną.
Wymaganie szczegółowe
Komentarz
Zadanie sprawdza najbardziej podstawową wiedzę o funkcjonowaniu układu krwionośnego, nawiązując przy tym do zalecanej przez podstawę programową obserwacji Uczeń dokonuje obserwacji zmian tętna i ciśnienia krwi podczas spoczynku i wysiłku fizycznego. Aby udzielić prawidłowej odpowiedzi we wszystkich trzech punktach, wystarczy wiedzieć, że podczas wysiłku fizycznego i bezpośrednio po jego zakończeniu serce bije szybciej niż podczas spoczynku, oraz rozumieć sformułowania „puls”, „tempo pracy serca” i „częstotliwość skurczów serca”.
Wszystkie trzy stwierdzenia odnoszą się dokładnie do tego samego zagadnienia. Różnią się jedynie faktem, że w punkcie 2 mowa jest o wysokości tętna w trakcie wysiłku, a w punktach 1 i 3 – po jego zakończeniu, oraz użyciem odmiennych synonimów słowa „puls”. Uzasadnione jest zatem całościowe ocenianie zadania, czyli przyjęcie założenia, że uczeń, który świadomie udzielił prawidłowej odpowiedzi w jednym punkcie, powinien poradzić sobie również z pozostałymi.
Wyniki badania przeprowadzonego wśród uczniów klas III gimnazjum pokazały, że zadanie było dla badanych bardzo łatwe. Kolejne stwierdzenia zostały prawidłowo ocenione przez, odpowiednio, 93%, 99% i 86% uczniów. Całość zadania poprawnie rozwiązało 80% badanych, przy czym dość dobrze różnicowało ono uczniów.
Zadanie najlepiej sprawdzi się jako część sprawdzianu obejmującego wiedzę o układzie krwionośnym bądź jako podsumowanie lub przypomnienie wyników przeprowadzonej na lekcji obserwacji zmian tętna i ciśnienia krwi podczas spoczynku i wysiłku fizycznego.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl