Biologia

Wiązka zadań

Fleming

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji

Zadanie

Pewnego jesiennego wieczoru w 1922 r., przeziębiony Aleksander Fleming przeglądał szalki z kulturami bakterii. Przypadkiem kichnął na jedną z szalek. Po pewnym czasie zauważył, że w miejscu, gdzie bakterie miały kontakt z wydzieliną z nosa, przestały rosnąć. Późniejsze badania pokazały, że podobnie działają łzy. W ten sposób Fleming dokonał przełomowego odkrycia dotyczącego mechanizmów odporności nieswoistej.

Jak można wyjaśnić obserwację Fleminga?

`square` A. Substancje znajdujące się w wydzielinie z nosa hamują wzrost bakterii.

`square` B. W wydzielinie znajdują się mikroorganizmy, które niszczą bakterie na szalkach.

`square` C. Bakterie słabiej rosną wskutek rozcieńczenia pożywki.

`square` D. Bakterie słabiej rosną wskutek wilgoci z wydzieliny lub łez.

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

A

Wymaganie ogólne

3.1 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji.Uczeń wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji, w tym technologię informacyjno-komunikacyjną.
3.2 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe.
3.3 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne, zna podstawową terminologię biologiczną.
4.1 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski.
4.2 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.

Wymaganie szczegółowe

6.2.1. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka. Układ ruchu. Uczeń wykazuje współdziałanie mięśni, ścięgien, kości i stawów w prawidłowym funkcjonowaniu układu ruchu.
6.2.2. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka. Układ ruchu. Uczeń wymienia i rozpoznaje (na schemacie, rysunku, modelu, według opisu itd.) elementy szkieletu osiowego, obręczy i kończyn.
6.2.3. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka. Układ ruchu. Uczeń przedstawia funkcje kości i wskazuje cechy budowy fizycznej i chemicznej umożliwiające ich pełnienie.
6.2.4. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka. Układ ruchu. Uczeń przedstawia znaczenie aktywności fizycznej dla prawidłowego funkcjonowania układu ruchu i gęstości masy kostnej oraz określa czynniki wpływające na prawidłowy rozwój muskulatury ciała.

Komentarz

Jeśli uczeń umie rozróżnić odporność swoistą od nieswoistej to powinien wiedzieć, że pierwsza z nich jest specyficzna, a więc pozwala zwalczać określony rodzaj patogenów, które zainfekowały organizm, natomiast druga jest odpornością uniwersalną, która umożliwia  zwalczanie różnych rodzajów antygenów. Powinien też wiedzieć, które struktury organizmu odpowiadają za odporność swoistą, a które za nieswoistą. Mając tę wiedzę łatwo zdecydować, że wydzielina z nosa przeziębionego badacza (podobnie jak łzy) zawiera substancje bakteriostatyczne, hamujące wzrost kolonii, czyli namnażanie się bakterii (odpowiedź poprawna A). 45% badanych uczniów wybrało tę odpowiedź.

Niepokoi fakt, że zarówno odpowiedź B, jak i odpowiedź D (obie nieprawidłowe) wybrało odpowiednio 22% i 24% badanych uczniów. Dlaczego tak się stało? Jaki był ich tok rozumowania?

Wydaje się, że przyczyną może być po prostu brak wiedzy na temat odporności nieswoistej, połączony z brakiem wiedzy o funkcjonowaniu komórek bakteryjnych. Bakterie (drobnoustroje), które atakują śluzówki nosa człowieka, nie mogą atakować bakterii hodowanych w laboratorium, bo nie są one dla nich właściwymi żywicielami. Ponadto w tekście jest wzmianka o łzach, które działały podobnie jak wydzielina z nosa, a przecież we łzach nie ma drobnoustrojów, które mogłyby atakować bakterie, są natomiast substancje bakteriostatyczne i bakteriobójcze. Bakterie do prawidłowego funkcjonowania – podobnie jak każda żywa komórka – potrzebują wody, odpowiedniej wilgotności środowiska. Zatem stwierdzenie, że zwiększenie wilgotności podłoża w pożywce przez kichnięcie badacza spowoduje słabszy wzrost bakterii, zaprzecza faktom dotyczącym czynników środowiskowych sprzyjających ich życiu.

Najmniej, bo jedynie 4%, uczniów wybrało nieprawidłową odpowiedź C. Kichnięcie nie mogło spowodować rozcieńczenia pożywki ze względu na jej konsystencję i na niewielką ilość płynu, który się do niej dostał.

Zadanie ze względu na swój trochę zabawny charakter nadaje się na lekcję jako element redukujący napięcie uczniów. Może być to zarówno lekcja poświęcona bakteriom, jak i rodzajom odporności człowieka.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

aberracje chromosomowe   adaptacja zwierząt   AIDS   albinizm   Alfred R. Wallace   alkohol   allel   allel dominujący   allel recesywny   aminokwasy   analiza   analiza tekstu   analiza wykresów   analiza wyników   anatomia liścia   anemia sierpowata   anoreksja   antagonizm działania   antybiotyki   argumentacja   
.