Wiązka zadań
Przeciąganie liny
Zadanie
Na festynach często odbywają się drużynowe zawody przeciągania liny. Wśród poniższych stwierdzeń na ten temat wskaż prawdziwe i fałszywe.
W konkursie przeciągania szanse drużyny na zwycięstwo zwiększają…
Prawda czy fałsz? | |
1. mniej śliskie buty zawodników. | `square` Prawda / `square` ` ` Fałsz |
2. większy ciężar zawodników. | ` ` `square` Prawda / `square` ` ` Fałsz |
3. gładsze podłoże, na którym stoją zawodnicy. | ` ` `square` Prawda /` ` `square` Fałsz |
Poprawna odpowiedź
P, P, F
Wymaganie ogólne
1 Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zadań obliczeniowych.
Wymaganie szczegółowe
1.3. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń podaje przykłady sił i rozpoznaje je w różnych sytuacjach praktycznych
1.7. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń opisuje zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona
1.9. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń posługuje się pojęciem siły ciężkości
1.10. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń opisuje wzajemne oddziaływanie ciał, posługując się trzecią zasadą dynamiki Newtona
1.12. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń opisuje wpływ oporów ruchu na poruszające się ciała.
Komentarz
Zadanie dotyczy sytuacji, z jaką uczniowie mają czasem okazję spotkać się na lekcjach, choć raczej z WF, a nie z fizyki. Można jednak założyć, że nawet wyniesione z takiej sytuacji doświadczenie niekoniecznie ułatwia wykonanie zadania z racji braku powtarzania tego samego doświadczenia w różnych okolicznościach.
Zadaniem ucznia jest ocenić wpływ trzech czynników na szanse wygranej w zawodach. Czynniki opisane w stwierdzeniach 1 i 3 wydają się dość łatwe w ocenie nawet dla uczniów, którzy nie uważali na lekcjach o siłach tarcia. Śliskie buty i gładkość podłoża dość powszechnie kojarzą się bowiem z ryzykiem poślizgu. A poślizg niewątpliwie jest czynnikiem utrudniającym zwycięstwo w zawodach przeciągania liny.
Nieco trudniejsza jest ocena wpływu ciężaru zawodników na szanse wygranej. Jednak nawet tu intuicja nie powinna zawodzić – wystarczy sobie wyobrazić nawet bardzo silnego człowieka próbującego ciągnąć za linę przywiązaną do słonia, który akurat zamierza się oddalić…
Wyniki badania przeprowadzonego wśród uczniów klas I LO nie zaskakują – zadanie istotnie okazuje się być łatwe. Poprawnie wszystkie trzy czynniki oceniło aż 77% badanych, przy czym najłatwiejszy w ocenie okazał się czynnik pierwszy (95% poprawnych odpowiedzi), a najtrudniejszy drugi (83%).
Zadanie dobrze nadaje się dla słabszych uczniów, dla których często nawet bardzo typowe zadania okazują się zbyt trudne.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl