Biologia

Wiązka zadań

Zielona rewolucja

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji

„Zielona rewolucja” to pojęcie odnoszące się do procesów rozwoju rolnictwa w krajach rozwijających  się w latach 1940-80.  Oprócz mechanizacji rolnictwa jednym z elementów tego rozwoju było wprowadzenie nowych odmian  zbóż. Przykładem jest odmiana pszenicy Norin/10Brevor, otrzymana przez skrzyżowanie odmian pszenicy amerykańskiej i japońskiej. Nowa odmiana szybko się krzewi i wydaje wysoki plon, ale pod warunkiem odpowiedniego nawadniania, użycia pestycydów i nawozów. 

Zadanie

W oparciu o powyższy tekst oceń prawdziwość stwierdzeń w tabeli.  

Stwierdzenie Prawda czy fałsz?
1.Odmiana Norin/10Brevor powstała dzięki użyciu inżynierii genetycznej (jest przykładem GMO).  `square` P / `square` F
2.Komórki pszenicy Norin/10Bevor zawierają geny pszenicy odmiany amerykańskiej i japońskiej. `square` P / `square` F
3.Nawadnianie, użycie pestycydów i nawozów sprzyja ujawnieniu się korzystnych cech fenotypowych nowej odmiany.  `square` P / `square` F



Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

Fałsz, Prawda, Prawda

Wymaganie ogólne

1 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odbiera, analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem prasy, mediów i Internetu.
2 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.

Wymaganie szczegółowe

1.2 Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń wyjaśnia, czym zajmuje się inżynieria genetyczna, oraz podaje przykłady jej zastosowania wyjaśnia, co to jest „organizm genetycznie zmodyfikowany (GMO)” i „produkt GMO”

Komentarz

Krzyżowanie dwóch odmian roślin lub zwierząt hodowlanych w celu uzyskania pożądanego zestawu cech, pochodzących z obu odmian, to stara metoda, z powodzeniem stosowana przez tysiące lat w rolnictwie i hodowli. Krzyżowanie to źródło nowych ras i odmian krów, koni, owiec, psów i kotów, a także  zbóż i roślin warzywnych i owocowych. Krzyżowaniem odmian i ras ze sobą polega na mieszaniu (rekombinowaniu) ze sobą całych zestawów genów, co może skutkować pojawieniem się oczekiwanego zestawu cech. Inżynieria genetyczna natomiast pozwala na transfer pojedynczych genów z jednego genomu do drugiego, uzyskując w ten precyzyjny sposób pojawienie się nowej cechy u biorcy genu.

W tekście zadania można przeczytać, że krzyżowano ze sobą dwie odmiany pszenicy, zatem efekt tej krzyżówki posiada geny zarówno jednej jak i drugiej odmiany wyjściowej (mieszanie całości materiału genetycznego). Zatem stwierdzenie 1 jest fałszywe (krzyżówka nie jest narzędziem inżynierii genetycznej), natomiast stwierdzenie 2 jest prawdziwe – w genomie nowej odmiany są zarówno geny pszenicy japońskiej, jak i pszenicy amerykańskiej.

Stwierdzenie 3 wymaga – oprócz uważnego przeczytania tekstu źródłowego – znajomości terminu fenotyp (wymagania szczegółowe, VIII.5., III etap edukacyjny). W ostatnim akapicie tekstu zadania można przeczytać, że nowa odmiana daje duże plony pod warunkiem dobrego nawodnienia, nawożenia i stosowania pestycydów. Jeśli uczeń rozumie pojęcie fenotyp, to z łatwością oceni to stwierdzenie jako prawdziwe. Dodatkowo informacja o konieczności stosowania pestycydów, czyli środków ochrony roślin, powinna umocnić przekonanie uczniów, że opisany proces nie jest związany z inżynierią genetyczną, która bardzo często modyfikuje rośliny właśnie w kierunku ograniczenia stosowania w uprawach szkodliwych dla środowiska pestycydów.

Zadanie można wykorzystać na lekcji poświęconej inżynierii genetycznej i biotechnologii tradycyjnej.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

aberracje chromosomowe   adaptacja zwierząt   AIDS   albinizm   Alfred R. Wallace   alkohol   allel   allel dominujący   allel recesywny   aminokwasy   analiza   analiza tekstu   analiza wykresów   analiza wyników   anatomia liścia   anemia sierpowata   anoreksja   antagonizm działania   antybiotyki   argumentacja   
.