Biologia

Wiązka zadań

Skok na główkę

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji

Zadanie

 Na schemacie przedstawiono ogólną budowę rdzenia kręgowego, wraz z miejscem jego przerwania, powstałym, gdy poszkodowany wykonał skok do wody na główkę, a woda okazała się na tyle płytka, że nastąpiło silne uderzenie głową o dno.

Źródło: http://www.chop.edu/healthinfo/acute-spinal-cord-injury.html

Na podstawie własnej wiedzy oraz przedstawionego rysunku oceń, które z poniższych stwierdzeń są prawdziwe?

Stwierdzenie Prawda czy fałsz?
1. Poszkodowany po takim urazie nie będzie mógł poruszać nogami.   Prawda/ Fałsz
2. Uszkodzenie nastąpiło na poziomie odcinka szyjnego rdzenia kręgowego.   Prawda/ Fałsz
3. Zachowane nerwy obwodowe wystarczą, aby kontrolować ruchy kończyn.  Prawda/ Fałsz
4. Po takim uszkodzeniu rdzenia kręgowego porażony będzie zarówno ruch, jak i czucie w kończynach.   Prawda/ Fałsz

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1. Prawda., 2.Prawda., 3.Fałsz., 4. Prawda.

Wymaganie ogólne

4.1 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski.

Wymaganie szczegółowe

6.8.1. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka. Układ nerwowy. Uczeń opisuje budowę i funkcje ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego.

Komentarz

Zadanie diagnozuje rozumienie znaczenia rdzenia kręgowego, mózgowia i nerwów obwodowych dla prawidłowego funkcjonowania mięśni szkieletowych. Dodatkowo sprawdza znajomość odcinków rdzenia i ich lokalizacji.

Uczeń powinien przeanalizować wstęp do zadania i rysunek, na którym zaznaczono miejsce przerwania rdzenia i wybrane nerwy obwodowe. Zauważy, że przerwanie rdzenia w odcinku szyjnym uniemożliwia przekaz informacji między kończynami górnymi i dolnymi a  mózgowiem, gdzie znajdują się ośrodki ruchu i jego koordynacji. Zatem takie uszkodzenie uniemożliwi zarówno ruch, jak i odbieranie bodźców z tych części ciała.

Po takim ustaleniu łatwo ocenić prawdziwość zamieszczonych w tabeli stwierdzeń. Stwierdzenie 1 jest prawdziwe, ale okazało się, że 54% badanych uczniów klas III gimnazjów uznało, że po takim urazie człowiek będzie mógł poruszać nogami i uznało je za fałszywe. Taka ocena dziwi w kontekście oceny 3 i 4 stwierdzenia. 72% badanych uczniów, a więc większość, uznało, że niemożliwe jest kontrolowanie ruchów kończyn tylko przez nerwy obwodowe, uznając stwierdzenie 3 za fałszywe. 69% badanych uczniów potwierdziło, że w obu kończynach będzie porażony zarówno ruch, jak i odczuwanie bodźców, oceniając stwierdzenie 4 jako prawdziwe. Być może ta niekonsekwencja bierze się z niewystarczającej wiedzy na temat współdziałania nerwów i mięśni szkieletowych. W podstawie programowej dla gimnazjum nie ma bowiem zapisu o działaniu neuronu i synapsy nerwowo-mięśniowej.

Stwierdzenie 2 oceniło poprawnie jako prawdziwe 92% badanych uczniów, co może oznaczać, że mają oni zapamiętane wiadomości o odcinkach kręgosłupa i ich lokalizacji.

Całe zadanie prawidłowo rozwiązało 31% badanych.

Zadanie można wykorzystać na lekcji, włączając w nią aspekt wychowawczy, dotyczący zachowań ryzykownych nad wodą, które mogą skutkować dramatycznymi skutkami zdrowotnymi i życiowymi.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

aberracje chromosomowe   adaptacja zwierząt   AIDS   albinizm   Alfred R. Wallace   alkohol   allel   allel dominujący   allel recesywny   aminokwasy   analiza   analiza tekstu   analiza wykresów   analiza wyników   anatomia liścia   anemia sierpowata   anoreksja   antagonizm działania   antybiotyki   argumentacja   
.