Biologia

Wiązka zadań

Antybiotyk

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Zadanie

Marek ma gorączkę i boli go gardło. Jego ciotka także niedawno miała takie dolegliwości i z tego powodu zgłosiła się do przychodni. Po zbadaniu pacjentki i obserwacji nalotów na migdałkach podniebiennych lekarz rozpoznał anginę i wypisał receptę na antybiotyk. Marek powiedział ciotce, że dawno temu też brał ten antybiotyk, kiedy bolało go gardło i wtedy mu pomógł. Ciotka zaproponowała Markowi, żeby nie tracił czasu i nie szedł do lekarza, tylko wziął jej lekarstwo.

 

(1) Czy Marek powinien przyjąć antybiotyk od ciotki?

`square` A. Tak,

`square` B. Nie,

 

(2) ponieważ

`square` A. ten antybiotyk kiedyś już pomógł Markowi na ból gardła.

`square` B. lekarz zalecił ciotce ten antybiotyk przy podobnych objawach.

`square` C. bez zdiagnozowania choroby leczenie może być nieskuteczne lub szkodliwe.

`square` D. skoro Marek kiedyś brał już ten antybiotyk, to jego organizm jest na niego odporny.

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1. – B.

2. – C.

Wymaganie ogólne

1.2 Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych. Uczeń wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku.
5.2 Znajomość uwarunkowań zdrowia człowieka. Uczeń rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej.

Wymaganie szczegółowe

7.7. Stan zdrowia i choroby. Uczeń analizuje informacje dołączane do leków oraz wyjaśnia, dlaczego nie należy bez wyraźnej potrzeby przyjmować leków ogólnodostępnych oraz dlaczego antybiotyki i inne leki należy stosować zgodnie z zaleceniem lekarza (dawka, godziny przyjmowania leku i długość kuracji).

Komentarz

Zadanie ma ciekawą konstrukcję – wymaga od ucznia nie tylko zdecydowanej odpowiedzi Tak lub Nie na pytanie, ale również wyboru jej prawidłowego uzasadnienia.

Utrudnieniem dla ucznia jest obecność logicznych uzasadnień zarówno dla prawidłowej odpowiedzi Nie jak i dla nieprawidłowej odpowiedzi Tak. Jeśli uczeń zdecyduje, że Marek powinien wziąć antybiotyk od ciotki i go zażyć, ma do wyboru logiczne, aczkolwiek niewłaściwe uzasadnienia w postaci stwierdzeń A i B.

Podobnie jest z prawidłową odpowiedzią Nie – uczeń może świadomie wybrać właściwe uzasadnienie C, ale może też wybrać logiczne, ale błędne uzasadnienie D, które jednak zdradzi jego brak wiedzy na temat działania antybiotyków. Antybiotyk bowiem działa nie na organizm chorego, ale na bakterie, które są przyczyną choroby. Zatem organizm chorego nie może uodpornić się na antybiotyk, natomiast bakterie w wyniku mutacji mogą nabyć oporność na niego.

Jedyną prawidłową kombinacją w tym zadaniu jest odpowiedź B i uzasadnienie C.

Zadanie można wykorzystać zarówno na lekcji, jak i na sprawdzianie.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

aberracje chromosomowe   adaptacja zwierząt   AIDS   albinizm   Alfred R. Wallace   alkohol   allel   allel dominujący   allel recesywny   aminokwasy   analiza   analiza tekstu   analiza wykresów   analiza wyników   anatomia liścia   anemia sierpowata   anoreksja   antagonizm działania   antybiotyki   argumentacja   
.