Przyroda (licea i technika)

Dobra praktyka

Czy świetlówki energooszczędne są oszczędne?

Drukuj

Autor
Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych
Krótki opis
Pomysł na lekcję dotyczy źródeł niepewności w nauce i technice oraz rozpoznania przyczyn, z powodu których naukowcy tak rzadko mówią jednoznaczne TAK lub NIE. Bardzo często, w zależności od aktualnie posiadanych danych lub modelu, jakim się posługujemy, uzyskujemy sprzeczne odpowiedzi na to samo pytanie. Problem ten został przedstawiony na przykładzie świetlówek energooszczędnych, budzących obecnie wiele kontrowersji.
Przygotuj

            http://wyborcza.biz/biznes  /10,100970,12398745,UE_od_soboty_zakazuje_sprzedazy__klasycznych__zarowek_.html?v=1&obxx=12398745

  • Prezentacja
  • Przykładowa klasyczna żarówka i kompaktowa świetlówka energooszczędna (o tej samej mocy elektrycznej, np. 20 W), dwie oprawki w które można wkręcić źródła światła i podłączyć je do prądu (np. lampki na biurko)
  • Puste opakowania po świetlówkach energooszczędnych o różnej mocy i od różnych producentów
  • Dwa termometry o zakresie do 100oC, dwa statywy laboratoryjne do termometrów
  • Siatka dyfrakcyjna
Cele praktyki

Określenie źródeł niepewności w nauce i technice na przykładzie analizy wybranych aspektów użytkowych, ekonomicznych i środowiskowych eksploatacji świetlówek kompaktowych.

Załączniki
Linki

Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.


"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Polecane zadania

    » więcej

    * Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

    Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

    * Słowa kluczowe

    .