Dobra praktyka
Czy świetlówki energooszczędne są oszczędne?
Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych
Pomysł na lekcję dotyczy źródeł niepewności w nauce i technice oraz rozpoznania przyczyn, z powodu których naukowcy tak rzadko mówią jednoznaczne TAK lub NIE.
Bardzo często, w zależności od aktualnie posiadanych danych lub modelu, jakim się posługujemy, uzyskujemy sprzeczne odpowiedzi na to samo pytanie. Problem ten został przedstawiony na przykładzie świetlówek energooszczędnych, budzących obecnie wiele kontrowersji.
- Komputer z rzutnikiem
- Filmy do wyświetlenia (potrzebny dostęp do internetu lub wcześniej zapisane filmy):
http://www.trochetechniki.pl/Zarowki-kontra-swietlowki,c,1825.html
- Prezentacja
- Przykładowa klasyczna żarówka i kompaktowa świetlówka energooszczędna (o tej samej mocy elektrycznej, np. 20 W), dwie oprawki w które można wkręcić źródła światła i podłączyć je do prądu (np. lampki na biurko)
- Puste opakowania po świetlówkach energooszczędnych o różnej mocy i od różnych producentów
- Dwa termometry o zakresie do 100oC, dwa statywy laboratoryjne do termometrów
- Siatka dyfrakcyjna
Określenie źródeł niepewności w nauce i technice na przykładzie analizy wybranych aspektów użytkowych, ekonomicznych i środowiskowych eksploatacji świetlówek kompaktowych.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl