Wiązka zadań
Czekolada
Zadanie
Tereska podzieliła swoją czekoladę w stosunku 1:3, a Martyna podzieliła taką samą czekoladę w stosunku 1:5. Każda oddała Oskarowi mniejszy kawałek. Jaką część czekolady dostał w sumie chłopiec?
A. `(1)/(8)` B. `1/4` C. `5/12` D. `8/15`
Poprawna odpowiedź
C
Wymaganie ogólne
3. Modelowanie matematyczne. Uczeń dobiera model matematyczny do prostej sytuacji, buduje model matematyczny danej sytuacji.
Wymaganie szczegółowe
1.7 Liczby wymierne dodatnie. Uczeń stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, w tym do zamiany jednostek (jednostek prędkości, gęstości itp.).
Komentarz
Modelem matematycznym sytuacji z zadania jest opis za pomocą ułamków części obu czekolad. Uczniowie mający problemy z takim ujęciem mogą jako modelu użyć dwóch jednakowych prostokątów podzielonych każdy na 12 kratek. W dyskusji należy zwrócić uczniom uwagę, że rozwiązanie zadania jedynie za pomocą sumy jest możliwe dlatego, że obie czekolady są tej samej wielkości. Kontynuując tan wątek można nawiązać do obliczeń procentowych i do pojęcia punktu procentowego. Problemy uczniowskie z tym zadaniem mogą brać się również z niepełnego opanowania pojęcia podziału w określonym stosunku. Warto więc i tę umiejętność ćwiczyć wykorzystując do tego celu zadania w różnej formie i dotyczące różnej treści.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl